Češi obědvají častěji a zdravěji, ale také více spěchají

Od roku 2009 se pohled Čechů na stravování výrazně změnil. Společnost Edenred, která tento desetiletý vývoj sledovala, prezentovala své poznatky 28. března na tiskové konferenci. Podle průzkumu stravovacích návyků například mnohem častěji obědváme. Sedm z deseti Čechů si dopřeje oběd každý pracovní den, což je o 14 % více než před deseti lety. Dále se více zajímáme o nutriční vyváženost jídla.

Naopak již tolik nelpíme na velikosti porcí, což bylo ještě v roce 2009 jedním z hlavních faktorů. Podle průzkumu, který vychází z odpovědí 1150 respondentů, je pro Čechy při výběru nejdůležitější chuť. Zajímavostí je, že nás nejméně zajímá, kolik za jídlo utratíme. To je ale z velké části dané tím, že často chodíme do restaurací, které nabízejí zvýhodněné polední menu. V ČR je podniků s touto nabídkou mnohem více než v jiných evropských státech.

Program FOOD založila před deseti lety společnost Edenred ve spolupráci s EU. Cílem bylo zlepšit stravovací návyky zaměstnanců. V Česku postupně vznikla síť se stejnojmenným názvem FOOD, která dnes sdružuje 1587 restaurací. Aby mohla být restaurace zařazena do programu, musí splnit určitá kritéria – například nabízet dvakrát týdně jídlo z ryb nebo luštěnin, nabízet poloviční porce, saláty a nesmažené přílohy. Podmínkou je také uvádět nutriční hodnoty. Pokud podnik kritéria splňuje, je označen zelenou samolepkou, která mu může pomoci v růstu. „Restaurace v síti FOOD za poslední čtyři roky hlásí nárůst svých tržeb o 43 %,“ doplňuje manažerka projektu Michaela Číhalíková.

Podle nejrůznějších průzkumů je trend zdravějšího stravování jasně patrný i v dalších evropských zemích. A restaurace na to reagují. Zástupce restaurací Olive Petr Janoušek na tiskové konferenci popsal dnešního zákazníka jako klienta, který hledá nové chutě a energeticky vyvážené jídlo, požaduje také výběr bezlepkových, bezlaktózových nebo veganských jídel. „Poslední roky platí, že zákazník nevyžaduje velikou porci, preferuje vitální porci klidně za zvýšenou cenu,“ uvedl. Strávník si také potrpí na rychlý výdej – rychlost obsluhy je podle Čechů druhým nejdůležitějším faktorem.

 

Text vznikl v rámci kurzu Žurnalistická tvorba II pod vedením PhDr. Ludmily Trunečkové, Ph.D. a publikován byl v CAROLINĚ.

 

Foto: Pixabay

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *