Cyrano spolku Kašpar ctí pána z Bergeracu

Ještě před opětovným uzavřením divadel jsem v září stihla inscenaci Cyrano v Divadle v Celetné. Představení je proslavené především jménem Martin Hofmann, ale podobu mu dává celý spolek Kašpar. Provedení Rostandova mistrného díla pod rukama Jakuba Špalka vzdává jak osobě Cyrana z Bergeracu, tak autorovi hold, režií, hereckým umem, scénou i kostýmy.

Toto komorní divadlo s prostorným jevištěm poskytlo skvělé zázemí pro tuto klasiku. Martin Hofmann v hlavní roli nabádal, aby se lidé nebáli, že je to klasika: „my tam jako nesereme mramor“ [1]. Ač rozprávějí Rostandův text zasazený do doby 17. století, působí svěže, ale i dobově. Z hry čiší energie, vznešenost, elegance, důvtip i Cyranova chuť se rvát a umění milovat v básních. Vedle důvěryhodně zahraného Cyrana Martinem Hofmannem na mne zapůsobil čilý herec Aleš Petráš ve vícero rolích, především Ragueneaua. Každému z herců však role padla včetně Roxany (Eliška Hanušová) i Kristiána (Miloslav Tichý).

Kritici vyzdvihovali, jak brilantně je tento srdceryvný příběh zkomponován pouze osmi herci. Člověk se tak neztrácel v mnoha postavách a příběh příjemně plynul ve skvostných a kudrnatých verších. Kulisy, kostýmy i herecké výkony byly uměřené dílu i době a tvořily sjednocený celek. Vhodně byl využit i výklenek za zády hlediště, kde v prvním jednání seděla Roxana, ale lidé v hledišti se na ni neotáčeli.

Představení mne od první chvíle pohltilo, však první zjev Cyrana v podání Hofmanna na jevišti mne uvrhl v pochyby o jeho přesvědčivosti. Čas mne ujistil a ukázal, že herec dokázal Rostandova Cyrana ztvárnit vskutku přesně – svérázného, nedůtklivého, hrdého, ješitného, neoslnivého, milujícího, energického, skleslého, obávaného, odvážného, bojovného, s pevnou vůlí, nebojácného, nosatého, obětavého, citlivého, silného i raněného, trpícího, bravurního, hbitého, troufajícího, bystrého, výmluvného, dávajícího, krásného, věrného a zlomeného. Byl v jeho podání i trochu Hofmannův, trošku nevrlý, trošku český.

Cyrano v Celetné ponechává v člověku chuť mluvit v květnatých verších jazyku století sedmnáctého a vypráví příběh neuvěřitelné a bolestivé lásky, který zobrazuje člověka, jenž v obavách z nepřijetí své city schovává, jak příznačné i dnešní době?

Kašpar Cyrana uvádí již od roku 2006, ale v létě roku 2016 prošlo malou obměnou, slovy Martina Hofmanna uvedli obnovenou premiéru [2].

Autorka byla na představení 18. 9. 2020 v 19:30.

Odkaz na (program) představení: Cyrano [online]. Divadlo v Celetné & Klubovna [cit. 2020-12-31]. Dostupné z: https://www.divadlovceletne.cz/program/cyrano/

Foto: Divadlo v Celetné


[1] HOFMANN, Martin. Martin Hofmann zve na inscenaci CYRANO. In: Facebook [online]. 3. 6. 2016 [cit. 2020-12-31]. Dostupné z: https://www.facebook.com/mhofmann.cz/videos/489044904628431

[2] HOFMANN. Martin Hofmann zve na inscenaci CYRANO. In: Facebook [online].

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *