Slovenská písničkářka Katarzia zahrála před klubem Cross

„Budem sa v noci milovať s hudbou / budem sa v noci milovať s textami“ zpívala vyznání lásky Katarína Kubošiová známá pod pseudonymem Katarzia v refrénu své nejznámější písně, která zazněla na závěr jejího koncertu ve čtvrtek 16. května. Za doprovodu kapely představila zpěvačka na venkovním podiu pražského klubu Cross skladby ze své starší tvorby i nového alba Antigona.

Podobně jako většina jejích skladeb se i velká část vystoupené nesla v poklidném duchu a pomalých rytmech. Na koncertu zazněly písně z prvního alba, Generácia Y, kterým Katarzia poprvé oslovila slovenské i české publikum. V původních verzích skladeb se zpěvačka doprovází sama na kytaru a zpívá o životě v digitálním světě, komplikovaných rodinných i milostných vztazích i nejistotě spojené s přítomností v globalizovaném světem. Na koncertě starší dílaneztratila svůj baladický ráz a melodičnost, ale v nových úpravách a za doprovodu kapely se posunula spíše do elektronické roviny, stejně jako celá Katarziinatvorba.

Rozvinutí hudebního doprovodu i nové elektronické prvky jsou typické pro další dvě alba, která po debutu následovala, a to Agnostika aAntigona. Kromě generačních témat, hledání sebe i vypořádávání se s rozchody se na nich tvorba Katarzie stala političtější než na první desce. Otázky rovnoprávnosti mužů a žen nebo společenských změn dostaly obzvlášť na posledním zvukověminimalistickém albu, které vzniklo ve spolupráci s hudební producentem Pjonim, hodně prostoru. Skladba Nepohodlná osoba, která začíná slovy: „Keď prechádzam cez prechod /nezabrzdia, ale dupnú na plyn / vadí im moja odvaha / chcú, aby som stonala,“ vznikla ještě před vraždou novináře Jána Kuciaka, ale při jejím dnešním poslechu zamrazí závažnost jejího sdělení ještě víc.

Mix starších a nových skladeb v nových úpravách i přes odlišnost témat v rámci jednoho koncertu dobře fungoval. „Zahrajeme vám ještě tři písničky a nebudeme předstírat žádné odcházení, protože všichni už chceme jít na čas. Nebo aspoň já chci jít… na čaj,“ pobavila zpěvačka publikum k závěru vystoupení. Při prvních tónech skladby Hodinový hotel, druhého největšího hitu, který zazněl jako „poslední“ písnička před dvěma „přídavky“ pak posluchači znatelně ožili a navzdory chladu večera vydrželi až do poslední skladby.

 

Text vznikl na semináři Česká literatura II pod vedením PhDr. Jany Čeňkové, Ph.D. 

 

Foto: Aktuálně.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *