KOMENTÁŘ: Na dovolenou za hezkou fotkou na Instagram

Generace mileniálů vyrůstala již spolu s internetem, a proto jsou její zástupci zběhlí i v používání sociálních sítí. Není proto překvapením, že sociální sítě značně ovlivňují jejich životy a prezentace na takových platformách musí odpovídat „současným trendům“. Důkazem je i nedávný průzkum, který zveřejnila britská pojišťovací firma Schofields, kde udává, že až 40 procent lidí mezi 18 a 33 lety si vybírá destinaci své dovolené podle Instagramu. Respektive podle toho, jak budou fotky z dovolené na Instagramu vypadat a na kolik dokážou oslnit instagramové publikum.

Takzvaná instagramibilita se v rámci dotazníku ukázala jako nejvyšší kritérium pro výběr dovolené. Druhým faktorem, který u mileniálů rozhoduje, je cena alkoholu, pro niž se vyslovilo 24 procent. Dále pro 23 procent dotazovaných je důležitý osobní rozvoj a pro 9 procent možnost vyzkoušet místní kuchyni. Nejmenší vliv na výběr prázdninové destinace mají památky, jež jsou důležité pouze pro čtyři procenta dotazovaných.

Hon za dokonalými fotkami, které by měly zaujmout publikum na Instagramu a sesbírat množství lajků, může úplně proměnit vnímání dovolené. Cílem již nebude vybrat si hezké a klidné místo k odpočinku a načerpání nových zážitků, ale nafotit co nejvíce atraktivních fotografií a zveřejnit je na sociálních sítích. V realitě se pak stojí dlouhé fronty na jeden či dva snímky, kde většina návštěvníků zapózuje stejně jako všichni ostatní, protože to viděli na Instagramu a originalita se v tomto případě nenosí. Osvědčená póza ze stejného úhlu by přece měla zaručit stejný příval obdivu v podobě srdíček na Instagramu.

Za hezkou fotkou na Srí Lanku

Přitom nemusí jít o návštěvu roky osvědčených historických památek, slavným instagramovým místem se může stát i náhodné město, budova nebo houpačka na pláži. Poslední zmíněný úkaz dokazuje například kus zavěšeného provazu na palmě na srílanské pláži, který tam umístili místní surfaři původně pro svou vlastní zábavu. Brzy se ale houpačka stala „insta-slavná“.

 

Tyhle houpačky jsou tady hrozně profláknutý a vznikají z toho hezký fotky při západu🙋🏼‍♀️ Většinou teda v nějakých sexy pózách a v plavkách😂 Tu nemám samozřejmě, ale bavilo mě se houpat jako opice🤷🏼‍♀️Byla tady jedna Ruska, která kvůli fotce svýho manžela vyhnala do vody, navigovala ho do podřepu, ze strany, ze zadu, na mobil, na foťák a asi stokrát😂 Bylo nám ho až líto🙈 Instagram husband jako blázen. Tak jsem pak Kubovi říkala, že aspoň vidí, jak jsem ještě normální😂 #jakoopice #srilanka #shopaholicnicol

48k Likes, 46 Comments – Nikola Čechová (@shopaholicnicol) on Instagram: „Tyhle houpačky jsou tady hrozně profláknutý a vznikají z toho hezký fotky při západu🙋🏼‍♀️ Většinou…“

Dnes už jsou na internetu k dohledání podrobné instrukce nejenom, jak houpačku najít, ale také tipy, z jakého úhlu a v jakou denní dobu vyfotit nejlepší snímek na Instagram. Houpačka na pláži nikomu neublíží, naopak místní prodejci si u palmy mohou otevřít obchůdek a prodávat „znaveným“ turistům občerstvení. Na Srí Lance se ovšem dají najít i negativní případy, které lov dokonalých fotografií provázejí.

Kdo by nechtěl své rodině, přátelům, a především ostatním sledujícím ukázat nádhernou sérii snímků, jak v řece myjí slona, následně jej krmí ovocem, a nakonec mu sedí za krkem? Na Srí Lance je tohle všechno možné za poměrně nízkou cenu, a přestože fotografie mohou vypadat záviděníhodně, příběh slona už méně. Aby byl slon poslušný a na turisty neútočil, musí jej majitel už od mládí bít. Známá ekonomická rovnice však říká, že poptávka určuje nabídku. Zájem turistů tyto praktiky, leckdy bezhlavě, podporuje.

Role influencerů

K zpopularizování určitých míst či dokonce konkrétních hotelů s oslnivými výhledy vhodných pro instagramovou fotku přispívá navíc stále rostoucí trend influencerů, tedy vlivných lidí na sociálních sítích s velkým množstvím sledujících. Zpropagovat nějaké místo, ať už záměrně či ne, je proto s „vlivným profilem“ velmi jednoduché. Taková místa se pak mohou potýkat s nezvyklým přívalem turistů.

Příkladem je vrchol Roys Peak na Novém Zélandu, kam před pár lety přizvala přímo turistická správa několik influencerů, aby zvýšili atraktivitu místa skrze sociální sítě. Jak uvedl server The Guardian dnes se na snímek, na dříve méně známém vrcholu, stojí dlouhé fronty. Se stejném přehlcením návštěvníky se potýká i další vyhlídkové místo, takzvaný Trolí jazyk v Norsku. V obou případech se při ztrátě pozornosti stává místo nebezpečným, kde mohou pózující lidé snadno spadnout z útesu dolů. To vše pro podobnou fotografii, kterou před nimi zveřejnily již tisíce jiných.

 

Roys Peak track with its fantastic views of Lake Wanaka is in high demand by many of the „selfie generation“ 😜. Hundreds brave the tiring track to be able to post a photo of themselves, often waiting up to an hour for their turn. . . . . . #lakewanaka #wanaka #royspeak

23 Likes, 1 Comments – Hans-Joerg Kraus (@hjk52) on Instagram: „Roys Peak track with its fantastic views of Lake Wanaka is in high demand by many of the „selfie…“

Vedlejší produkt „instagramového turismu“

Takovýto masový turismus podpořený honbou za dokonalými fotografiemi na Instagramu, je proto v mnoha případech jednou velkou přetvářkou nereflektující realitu místa. Což je však spíše osobní dilema, a někdo si podobný způsob cestování, při kterém pouze pomyslně odškrtává hezká místa ze seznamu, může, i přes nával ostatních návštěvníků, užívat. Vedlejším produktem je pak dopad „instagramového turismu“ na dané lokality. Může jít o vyšší znečištění místa, zdražování služeb, na které pak doplácí místní, nebo o zmíněné týrání zvířat či vymizení autentičnosti.

Při výběru destinace příští dovolené bychom proto měli zvážit, zda na místo jedeme z vlastního přesvědčení poznat nový kraj, rozdílnou kulturu či si prostě jenom odpočinout na hezkém místě, nebo zda nás láká pouze instagramibilita destinace.

 

Text vznikl v rámci předmětu Tvůrčí dílny – komentář pod vedením Mgr. Davida Klimeše, Ph.D.

 

Foto: Pixabay.com

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *