Návrat tramvají na Václavské náměstí by pomohl dopravě i prostředí, řekli experti

Metro v centru tramvaje nenahradilo. Na tom se shodli odborníci z Institutu plánování a rozvoje (IPR), Dopravního podniku (DPP) a Pražské integrované dopravy (ROPID) v diskusi o návratu tramvají na Václavské náměstí. V pondělí 16. dubna ji pořádalo Sdružení Nového Města pražského a zúčastnila se jí i primátorka Adriana Krnáčová. „Proti tramvaji na Václavském náměstí nic nemám, každá z diskutovaných variant bude pro dopravní obslužnost centra města přínosem,“ uvedla.

Tramvaje kolem sochy svatého Václava přestaly jezdit v roce 1980, dva roky po otevření trasy metra A. Jedinou vzpomínkou jsou dvě Křižíkovy tramvaje ve středu náměstí, které slouží jako kavárna, a v provozu je trať napříč náměstím mezi ulicemi Vodičkova a Jindřišská. Ta už je na hranici své kapacity a v případě nehody kolabuje celé centrum.

Navíc by staronové spojení přineslo rychlejší pohyb v centru města, ve kterém není metro dostatečně pružnou alternativou. „Na minutu jízdy metrem na vzdálenost jedné stanice připadá šest minut na a z nástupiště. Dohromady vám to zabere 75 % pěší cesty,“ uvedl za ROPID Martin Šubrt.

Nová trasa má několik možných podob. Prioritou je obnova kolejí nad Václavským náměstím, která by propojila Vinohradskou ulici a Hlavní nádraží. Předmětem diskuse je tedy protínání s magistrálou. „Maximálně ji může křižovat 72 souprav za hodinu, nyní jich v Ječné jezdí přibližně 49, takže v tom nevidíme problém,“ prozradil Šubrt.

S horní částí náměstí počítá pouze varianta, která by vedla Opletalovou ulicí. „Pro nás je klíčová stavba tratě okolo Hlavního nádraží kvůli návaznosti na vlaková spojení. Trať v horní části náměstí by se hodila také, ale je přece jen druhá v pořadí. Jde tedy spíše o politické rozhodnutí, zda tu tramvajová trať smí být, nebo ne,“ řekl za DPP Jan Šurovský.

S návratem tramvají počítala už koncepce architekta Jakuba Ciglera, podle níž se nyní náměstí rekonstruuje. Praha 1 jej však zamítla z důvodu hluku a „zadrátování“. Proti tomu se Šurovský ohradil: „Tramvajová trať by zabrala asi 15 % šířky náměstí, pod koleje se dávají antivibrační rohože. Stožáry a troleje by neměly být problém, v dnešní době je lze řešit elegantně, nerušivě, jak ukazují mnohé příklady ze zahraničí nebo třeba z Brna.“

Předseda pořádajícího sdružení Jan Adámek si od tramvají slibuje především zlepšení prostředí. Podle něj jejich přítomnost zredukuje výskyt dealerů a klubových naháněčů. „Až do zrušení tramvajové linky z Vinohrad byl Václavák nezpochybnitelným srdcem města a místem, kde se odehrávalo všechno podstatné. Tuto roli chceme Václavskému náměstí znovu vrátit, a jak se ukazuje, tramvaje na to mají významný vliv,“ uzavřel.

 

Text vznikl v rámci kurzu Žurnalistická tvorba II pod vedením Mgr. Ondřeje Trunečky a publikován byl v CAROLINĚ.

 

Foto: Pixabay.com/AndyLeungHK

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *