Dopravní podnik testoval nové elektrobusy. Do Prahy se tak trolejbus vrací po 45 letech

Minulost i budoucnost trolejbusové dopravy poznávali cestující a fanoušci cestování v pražské Libni. Před zraky několika desítek lidí se tu uskutečnila testovací jízda elektrobusu s dynamickým dobíjením. Nová trolej v Prosecké ulici zatím měří jen kilometr, vozidlo ale bude jezdit mezi Palmovkou a Letňany.

Akci v neděli 15. října zahájila pražská primátorka Adriana Krnáčová s generálním ředitelem Dopravního podniku Martinem Gillarem, když slavnostně přestřihla pásku. Přesně v 10.16 vyrazil elektrobus číslo 58 s konečnou stanicí Kelerka, což přilákalo novináře i veřejnost. Testování se navíc konalo v den 45. výročí zrušení pražských trolejbusů, při této příležitosti si zájemci mohli prohlédnout historické vozidlo Tatra T400, jehož výroba započala už ve 40. letech. V omezeném množství pak absolvovali krátkou jízdu okolím.

Dopravní podnik chce kvůli ekologii navyšovat počet elektrobusů. První na lince 292 se statickým dobíjením vyjel již v roce 2011, nyní se jejich počet rozšíří i o vozidla s nabíjením, která čerpají energii během jízdy. K napájení slouží tramvajová síť, provoz je tedy plně bezemisní. Podle Gillara jsou náklady srovnatelné s provozem běžných naftových autobusů, realizace se rovněž obešla bez finanční podpory Evropské unie. „Cenu vozidel vyvážíme maximální redukcí smogových situací,” dodala Krnáčová.

První trolejbus vyjel roku 1936 z Hanspaulky do Střešovic, později přibyly další linky, elektrické trakce se rozšířily i do dalších větších měst. Vývoj zastavila pouze válečná léta. Od roku 1955 se kvůli problémům socialistického hospodářství výstavba pražských tratí zastavila a trolejbusovou dopravu nahradily autobusy. Nadobro vozy z Prahy zmizely v roce 1972.

 

Text vznikl v rámci kurzu Žurnalistická tvorba I pod vedením Mgr. Ondřeje Trunečky a publikován byl v CAROLINĚ.

 

Foto: Pixabay.com/Mimzy

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.