V kampani bodují billboardy, program není stěžejní, zaznělo v debatě

Neúčast současného prezidenta Miloše Zemana v předvolebních debatách, „údržbářské“ programy politických stran či reálná cena kampaní. O těchto aspektech nadcházejících voleb diskutovali Anna Shavit, Kamil Švec, Jindřich Šídlo a Daniel Prokop ve čtvrtek 27. dubna na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Setkání nazvané Volební horečka v médiích se konalo v rámci pravidelných Rozprav o českých médiích, které pořádá Institut komunikačních studií a žurnalistiky.

Podle Prokopa, sociologa a analytika výzkumné agentury Median, se často přeceňují znalosti a povědomí lidí o politice. „Nad volebními tématy se příliš voličů nezamýšlí. Je důležité zohlednit i to, jaké strany lidé zvažují volit, ne jen jednu hlavní uvedenou stranu, kterou by volili,“ uvedl Prokop.

Shavit, vedoucí katedry marketingové komunikace a PR, zase přirovnává současné plány stran spíše k údržbářským programům, které mají za úkol vše spravit. „Chtějí opravy dálnic a zvýšit platy učitelům. Zdá se mi to spíše údržbářské než vizionářské,“ řekla. Politolog Švec dodává, že ať už budou mít strany programy sebelepší, voliči se podle nich řídit nebudou. „Bude důležitější, koho uvidí voliči na billboardech,“ myslí si Švec.

S volbami souvisí i cena kampaně. „Nezdá se mi, že by strany zvládly udělat kampaň s 90 miliony rozpočtu, obvyklá cena kampaně je 70 až 380 milionů. Už v roce 1992 ODS oznámila, že si na volby půjčila 120 milionů. Dnes je tedy rozpočet 90 milionů optimistickou představou,“ poznamenal politický komentátor Šídlo.

Z publika zazněl dotaz, zda současný prezident zvolil správnou taktiku, když ohlásil, že se předvolebních debat nezúčastní. „Zeman si už nevěří tolik jako před pěti lety, a proto do debat nechce jít. Je možné, že své rozhodnutí změní a nakonec se jich zúčastní,“ řekl Šídlo. Přímá volba prezidenta se uskuteční v lednu 2018, volby do Poslanecké sněmovny čekají Česko letos v říjnu.

Text vznikl v rámci kurzu Žurnalistická tvorba II pod vedením Mgr. Ondřeje Trunečky a publikován byl v CAROLINĚ.

Foto: Rozpravy o českých médiích

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *