Český středověk v O2 universu. Hudba Kingdom Come přilákala nejen hráče

Maxim Hönig –

Kingdom Come: Deliverence se záhy po vydání zařadilo mezi nejúspěšnější české videoherní počiny. Hráče po celém světě nadchlo České království v dobách sporů mezi králem Václavem a bratrem Zikmundem Lucemburským. Jednou z předností Kingdom Come je realistické až perfekcionistické zpracování této doby i oblasti Posázaví, v němž se děj odehrává. Z toho plyne nesmírně vtahující atmosféra. Na ni má značný podíl i soundtrack Jana Valty a Adama Sporky.

Úspěch titulu a popularita Valtovy a Sporkovy hudby vedly k uspořádání akce nesoucí prostý anglický název Kingdom Come Live – Orchestral Concert. Koncert pořadatel GameDev Area ambiciózně přesunul z festivalu v Poděbradech, kde před čtyřmi lety poprvé proběhl, do O2 universa v Praze. Zájemci si na něj museli kvůli zrušení z doby covidové pandemie počkat až do 6. dubna 2023.

Brněnská filharmonie zhruba třem tisícům přítomným zahrála setlist šestnácti skladeb. Některé mocně podtrhovaly útok Zikmundovy armády, jiné dojemně doprovázely loučení protagonisty Jindřicha ze Skalice se zavražděnými rodiči, další zněly při putování melancholickou krajinou Posázaví. Na plátně za orchestrem běžely skrze koncert korespondující scény ze hry. Dirigování se stejně jako v Poděbradech ujal jeden z autorů hudby Valta.

Jedinečnou částí soundtracku jsou hospodské skladby a písně. Do setlistu se dostaly čtyři takové – dvě instrumentální a dvě vokální. V instrumentálních Feasts of Rattay a Beer and Women vynikla rovněž vystupující hudební skupina Bakchus s loutnou, tamburínou a píšťalami. O ty vokální se pak postaral studentský pěvecký sbor Masarykovy univerzity.

U zpívaných Till Our Heads Turn White a Poverty and Faminese pozastavím. Jedná se o písně, které původně zní ve chvílích, kdy se Jindřich oddává s přáteli rozličným pozemským radovánkám. I proto jsou jejich texty hrubé a vulgární (jebat a chlastat, chlastat a jebat, řekni mi, příteli, čeho víc třeba apod.). Posluchači, kteří je neznali, byli viditelně překvapeni – v pozitivním i negativním smyslu. Každopádně i přes určitou kontroverzi sklidily tyto písně nejbouřlivější potlesk.

Podobné nadšení publika vyvolal také Fistfight tvořený z většiny houslovým sólem, jež si vzal na starost dirigující Valta. Ten průběh stominutového koncertu ovládl srdečnou neverbální komunikací i humorným glosováním vlastní drobné chyby.

Valtova příjemná energie bezpochyby všechny potěšila. Příznivcům Kingdom Come ještě větší radost udělala úvodní řeč hlavního vývojáře Daniela Vávry, který ji zakončil plně nevysloveným oznámením druhého dílu.

Přesto fanoušci hry netvořili drtivou část osazenstva. Přišlo mnoho starších lidí, rodin s malými dětmi nebo skupin žen ve středních letech. Akce tak kromě povedenosti a originality přinesla i rozbití demografických předsudků spjatých s videohrami.

Text vznikl pod vedením PhDr. Jany Čeňkové, Ph.D.

Zdroj fotografií: vývojářský tým hry Kingdom Come

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *