Mezi dětmi roste oblíbenost pivních nápojů, upozorňuje kampaň Nechmel děti

Po úspěšném projektu Suchej únor pokračuje stejnojmenná nezisková organizace v osvětové činnosti, která má tentokrát varovat před riziky konzumace alkoholu i nealkoholických piv mezi nezletilými. Kampaň Nechmel děti odstartovala v úterý 12. dubna na Klinice adiktologie v Praze, symbolicky na stejném místě, kde před 65 lety zahájila činnost první specializovaná poradna pro alkoholismus mladistvých.

„Chceme inspirovat rodiče, aby zvážili, jestli je v pořádku dávat dětem od útlého věku pivní nápoje,“ říká ředitel organizace Petr Freimann. Opírá se o výsledky výzkumu agentury Nielsen Admosphere zaměřeného právě na fenomén pití radlerů a pivních alternativ u dětí. Během dvou únorových týdnů se do něj zapojilo 1006 rodičů dětí ve věku 3-15 let.

Většina z nich nepovažuje nápoje s obsahem do 0,5 % alkoholu za alkoholické a čtvrtina je má za zdravější než klasické limonády. Ochucené pivní nápoje pije dle odpovědí rodičů 36 % dětí ve věku 11-15 let, a dokonce i 11 % dětí ve věku 3-6 let. Naopak o rizicích alkoholu s potomky nemluví téměř třetina rodičů. Osmatřicet procent dotázaných navíc uvedlo, že nabídlo svému dítěti alkohol ještě před patnáctými narozeninami.

„Děti si zvykají na hořkou chuť chmele. Je reálný předpoklad, že ji tím spíš budou vyhledávat ve vyšším věku. A samozřejmě jde také o kulturní návyk – na to, že pít pivo, byť namixované či nějak upravené, je už od dětství normální,“ vysvětluje primář Kliniky adiktologie Všeobecné fakultní nemocnice Petr Popov.

Problémem je taktéž dostupnost alkoholu dětem a mladistvým. Česká obchodní inspekce od roku 2018 využívá figuranty mladší 18 let, kteří se pokouší zakoupit alkoholický nápoj. „Loni jim byl prodán ve 111 případech ze 192,“ uvádí mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Text vznikl v rámci kurzu Psaná žurnalistika – Carolina pod vedením Mgr. Ondřeje Trunečky, Ph.D. a publikován byl v CAROLINĚ.

Foto: Pixabay.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.