Sedmnáctka vyvolených. Život a práce novináře v NBA „bublině“

Plán NBA na uskutečnění vyřazovacích bojů v uzavřeném komplexu orlandského Wide World of Sports Complexu se zdál zpočátku možná příliš ambiciózní. Nicméně zafungoval. 22 týmů v poklidu a bez koronavirových přítěží odehrálo vyřazovací boje. Fanoušci NBA slavili návrat basketbalu, vedení NBA jásalo nad záchranou více než 1,4 miliardy dolarů z televizních smluv. Novináři – nedílná součást koloběhu NBA – se restartu pochopitelně účastnili také. Pouze sedmnáctka vyvolených se ale dostala přímo k hráčům a trenérům.

Na začátku července se začali do pohádkového Disney Worldu přesouvat nejlepší basketbalisté na světě, spolu s nimi i členové týmů, nutné pomocné síly a novináři. Ve sportovní hantýrce se pro podobný způsob izolace hráčů na jednom místě bez jakéhokoliv osobního kontaktu s okolním světem vžilo pojmenování „bublina“. Více jak sto stránkový bezpečnostní protokol rozeslaný týmům měl zaručit, že se z „nejradostnějšího místa na planetě“ – jak je Disney World nazýván – stane to nejbezpečnější. A NBA to s bezpečím myslela opravdu vážně. Každodenní měření teploty, senzory pípající, pokud se dotyčný člen bubliny přiblíží k někomu jinému na méně než dva metry, anebo horká linka, které se brzy začalo posměšně říkat „snitch line“. Ta měla sloužit mimo jiné k oznamování chování odporujícího bezpečnostnímu protokolu NBA. Do jaké míry se „práskačská linka“ doopravdy využila, se neví. Jasné je, že šance na opakování legendární jordanovské „flu game“ – finálového zápasu, ve kterém očividně nemocný Jordan nasázel 38 bodů – byla díky opatřením NBA nulová.

Pozor, jde se do žlutého!

Novináři v bublině se dělili do dvou skupin – žluté a zelené. Největší zdravotní „prověrku“ musela podstupovat zelená skupina, do které patřilo právě 17 vyvolených novinářů (byli v ní rovněž hráči a jejich týmy a další nutní pracovníci NBA). Slovo „vyvolených“ je nasnadě, protože každá mediální organizace, s výjimkou ESPN, směla vyslat pouze jednoho svého zástupce. Náklady na takového „zeleného“ novináře je vyšly na 550 dolarů. Tato částka v sobě zahrnovala peníze na testování, jídlo a cestování mezi hotelem a třemi sportovními halami. Žlutá barva označovala novináře a další pracovníky s nižší zdravotní prověrkou, kteří také žili v  orlandském sportovním komplexu, ale neměli žádný přístup k hráčům. I jednotlivé budovy měly svou barvu. Ta se ale často měnila z hodiny na hodinu, což někdy způsobovalo zmatek. „Už jsem měl napsané něco o zápase a byl jsem připravený dodat ohlasy LeBrona Jamese, Franka Vogela (trenér Los Angeles Lakers) a Anthonyho Davise, když v tom se ke mně přiřítil jeden z pracovníků NBA a řekl mi, že mě bude muset vyhodit, protože se budova přeměnila do žluta,“ řekl Kyle Goon pro The Orange County Register. Goon zůstal v budově příliš dlouho. Ta se totiž vždy po zápase zabarvila ze zelena do žluta, jelikož do ní přicházeli uklízeči se žlutou prověrkou.  

Privilegovaní

Kyle Goon byl jedním z oné vyvolené sedmnáctky. NBA vyžadovala, aby tito novináři zůstali v bublině až do finále play off 13. října. Mohli se pouze v září vystřídat s někým jiným. Tato výměna by ale jejich mediální organizaci přišla na další čtyři a půl tisíce dolarů. Většina médií tuto nabídku nevyužila, a novináři tak museli uvnitř strávit i čtyři měsíce, bez rodin a přátel. Zelená skupina měla přístup k hráčům během zápasů a tréninků. Ani oni ale nemohli hráče navštěvovat dle libosti. „Restrikce pohybu jsou zdaleka největší, co jsem kdy zažil,“ řekl zkušený novinář The New York Times Marc Stein. Tři hotely, ve kterých jsou ubytováni hráči, byly novinářům zapovězeny a všechny rozhovory se musely domlouvat přes oficiální zdroje. Novináři si tak museli odpustit i tzv. sidling (nenápadné příkrádání se k hráčům za účelem improvizovaného rozhovoru). Toto novinářské umění, jak jej nazývá novinář Bryan Curtis, odporovalo protokolu.  Tiskové konference probíhaly výhradně přes Zoom. Malika Andrews z ESPN k tomu pobaveně dodala, že během zoomových tiskových konferencí po zápase často stála jen pár metrů od hráčů, otázku však musela položit v rámci solidarity s ostatními novináři přes svůj počítač.

Novinář Médium
Malika Andrews ESPN
Rachel Nichols ESPN
Lisa Salters ESPN
Mark Stein New York Times
Joe Vardon The Athletic
Tim Reynolds Associated Press
Gary Washburn Boston Globe
Brad Townsend Dallas Morning News
Tania Ganguli Los Angeles Times
Kyle Goon MediaNews Group
Shawn Powell NBA.com
Chris Mannix Sports Illustrated
Marc Spears The Undefeated
Mark Medina USA Today
Ben Golliver Washington Post
Chris Haynes Yahoo a TNT
Taylor Rooks Bleacher Report

Partička karet se superhvězdou

Tvář NBA na ESPN Rachel Nicholsová si pochvalovala, že v bublině mohla divákům vyprávět příběhy o situacích, které by se jí jen těžko udály během klasického play off. Zahrála si například UNO s dvojnásobným nejužitečnějším hráčem ligy Giannisem Antetokounmpem a jeho dvěma bratry. Zelení novináři za tyto zážitky museli zaplatit každodenním testováním. Před vstupem do Disney Worldu prošli 14denní karanténou. Týden doma a poté ještě týden v hotelu v Orlandu.

Staré známé hlasy v novém prostředí

Už tradiční trojice komentátorů Mike Breen, Mark Jackson a Jeff Van Gundy uvádí přenos před finálovým zápasem play off mezi Miami Heat a Los Angeles Lakers. To je ale to jediné tradiční. Dělí je dvoumetrové rozestupy a centimetr tlusté sklo je obklopuje ze tří stran. Sledují utkání přes dvacet metrů daleko od palubovky, namísto obvyklého místa doslova na dosah hráčům. Pod nimi v hledišti „sedí“ virtuální diváci a vedle palubovky „tančí“ virtuální roztleskávačky.

Oblíbená komentátorka a analytička Doris Burkeová, která se stala během letošního podivného play off první ženou komentující finále NBA na rádiu ESPN, k tomu poznamenala: „Když sedíte u palubovky, je to úplně jiný zážitek. Máte možnost sledovat z blízka interakce mezi spoluhráči, soupeři a trenéry. Vidíte jejich výrazy v obličeji při narůstajícím tlaku. To dává komentátorovi lepší šanci přiblížit divákovi zápas.“ Burkeová, Breen, Jackson a Van Gundy patřili mezi tzv. žluté novináře. Rovněž žili uvnitř sportovního komplexu, nicméně nemohli přijít do žádného kontaktu s hráči. Byli testováni pouze dvakrát týdně.

NBA umazala ztráty

Žádný pozitivní výsledek testu mezi hráči ani novináři, takové bylo rozuzlení experimentu „bublina“. Čtyři televize – NBA TV a TNT (Turner Sports) a ESPN spolu s ABC (The Walt Disney Company) – odvysílaly 83 utkání, a i přes obrovský pokles ve sledovanosti oproti loňskému play off zapříčiněný kolizí přenosů s NFL a MLB, se podařilo zmírnit škody napáchané koronavirem na ligovém rozpočtu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.