KOMENTÁŘ: Soumrak řidičů
Filmy jako Total Recall, Pátý element či Já, Robot mají společnou jednu věc, která se brzy stane každodenní realitou. Samořízená vozidla. Minulý týden úspěšně proběhla zkouška testování konvojů kamionů, které jely bez manuálního řízení za prvním, prozatím člověkem řízeným, vozem. Před měsícem vyrazil v Nizozemí na veřejné silnice autobus bez řidiče a samořízená auta od firemních gigantů jako Google či Tesla Motors se už v zámoří testují v běžném provozu.
Chvála pokroku, nabízí se. Navíc v době, kdy každoročně ubývá zájem stát se profesionálním řidičem a naopak poptávka po této profesi vzrůstá. Nevyhnutelně se proto tlačí na vývoj technologií, které umožní lidský faktor nahradit. Vše na světě se točí kolem peněz a samořízené vozy ušetří velkým firmám desítky milionů ročně. Jakmile si to dopravci uvědomí a technologie to umožní, kamioňáci tak, jak je známe, až na výjimky zcela vymizí z civilizovaného světa.
Kolem podobně převratných pokrokových se mává rukou s větou: Toho už se my nedočkáme. Víte ale, že například v Londýně či Rotterdamu už jezdí samořízené autobusy? Dějiny nám navíc jasně dokazují, že ve výzkumu se lidstvo umí pěkně vybičovat, jakmile má konkurenci. Díky soupeření USA se Sovětským svazem jsme se do vesmíru dostali jen pár let poté, co to drtivá část veřejnosti pokládala v blízké budoucnosti za nepředstavitelné. V dnešních dnech se nabízí příklad virtuální reality – konkurenční boj soukromých firem urychlil vývoj této žhavé novinky a již nyní máme možnost si ji objednat. Jakkoli dlouho byly „přilby budoucnosti“ v plenkách. Samořízenými vozidly se zabývá řada inovativních firem i státních organizací a realita bez řidičů je blíže, než si myslíme.
Jeden za všechny, všichni… ostatní pryč
Zaměřme se na jednu ze sfér dopravy, logistiku. Jen v USA jsou téměř tři miliony truckerů, ve Velké Británii se jako profesionální řidič živí přes půl milionu lidí. Ti všichni jsou novou technologií ohroženi. Už nyní se v Evropě úspěšně zkouší systém „platooning“. Kamiony jedoucí v konvoji mezi sebou bezdrátově komunikují a řídí se podle jízdy prvního vozu. Řidič v čelním kamionu určuje rychlost i směr a ostatní samořízená vozidla si udržují minimální rozestup, díky čemuž se šetří deset procent paliva. Samozřejmě se pracuje i na tom, aby nemusel být řidič ani v jednom voze. Na řidičích kamionů jsou ale závislé i miliony dalších lidí. Především na americkém kontinentě se řada motorestů, restaurací a motelů drží na nohou právě díky truckerům, kteří tvoří velkou část tamních zákazníků.
Hovoříme o milionech bezprostředně a desítkách milionů částečně ohrožených pracovních pozic. A to jsme jen u kamionové dopravy. Připočteme-li řidiče autobusů či vlaků, dostáváme se do astronomických čísel. O samořízených autech raději nemluvme. Samozřejmě se vracíme k argumentu, že to je vzdálená budoucnost. Jenže není. Na této technologii se intenzivně pracuje, vyspělé státy jako Nizozemí podobné projekty veřejně podporují a fundované studie nastiňují (ne)příjemný scénář. Do dvaceti let sto milionů prodaných samořízených aut, polovina vyrobených aut v USAroboticky ovládaná, 50 milionů těchto vozů v běžném provozu.
Plíživá hrozba
Samozřejmě pro nás, běžné občany, je to sympatická vyhlídka. Samořízené vozy způsobují na základě testování znatelně méně nehod (byť se naparování Googlu o nenabouratelnosti vozů ukázalo jako nepravdivé), spotřebovávají méně paliva a šetří náklady. Po pozitivní zkušenosti bychom velice pravděpodobně raději nastoupili do roboticky řízeného autobusu, než do vozu s lidským řidičem. V době vzrůstajícího počtu populace je ale potenciální eliminace milionů pracovních míst ohromnou hrozbou. Odbory i vlády v dnešních dnech mlčí, protože tuto technologii pravděpodobně nepovažují za reálnou hrozbu. Jakmile se ale dostane ve velkém do praxe, bude už pozdě. Výrobci a dopravci se pochopitelně nebudou chtít vzdát inovace, do které napumpovaly nemalé částky a která jim každoročně ušetří tučné sumy. Eventuální kompromisy budou jen dočasným řešením, než profesionální řidiči vymizí úplně.
Proti verzím umělé inteligence se postavil i člověk, od kterého bychom to asi nečekali. Americký vizionář a multimilionář Elon Musk, mimo jiné majitel Tesla Motoros vyrábějící samořízená auta, ji považuje za nejvážnější hrozbu pro přežití lidské rasy. Sám říká, že se ale vývojem v této oblasti snaží předběhnout ostatní a případně před ní svět varovat. Spíše než reklamní tah to ale myslí vážně, i s přihlédnutím k řadě vyjádření, přednášek a jeho společnosti OpenAI, která zveřejňuje všechna možná rizika související s tímto převratným vynálezem. Lidský pokrok vyjma zbrojního průmyslu téměř vždy přinesl jen užitek a pohodlí, musíme si ale uvědomit, kde je hranice, za kterou pro nás začne být nebezpečný. A nazývejme to konzervativním názorem, ale bohudík v tomto případě „konzerv“ stále přibývá a snad se nevzdáme tak obyčejného a samozřejmého pocitu dotyku volantu.
FOTO kredit: Floor/Flicr.com