Mraky, noc i bezdotykový nástroj – hudební festival Pražské jaro odtajnil program

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro rozkvete 12. května do svého 74. ročníku. Nebudou chybět světové premiéry soudobých českých skladatelů, přijede i jeden z nejprestižnějších zahraničních souborů Ensemble Intercontemporain. „Světové premiéry byly vždy pevnou součástí Pražského jara. Láká nás objevovat nové talenty a pestrost současné hudby,“ uvedl 19. března na tiskové konferenci ředitel festivalu Roman Bělor.

Jako první se představí orchestrální dílo Hypnos z pera Šimona Vosečka. Tvrdí o sobě, že se cítí být spíše rakouským skladatelem s českými kořeny než Čechem žijícím v Rakousku. „Beru to tak, že Wolfgang Amadeus Mozart je můj kolega, který má to štěstí, že jeho hudba už mohla být prověřena časem. Já mám zase to štěstí, že jsem ještě naživu,“ přiblížil Vosečka svůj vztah k pražsko-vídeňské dramaturgické lince festivalu. Vedle Vosečkova díla Hypnos, které rozvíjí atmosféru nočních scén a na které se mohou diváci těšit 24. května, zazní dva slavné Mozartovy opusy – Symfonie č. 40 g moll a Koncert pro lesní roh č. 2 Es dur.

Skladbu s poetickým názvem Atlas mraků složila pro Pražské jaro Jana Vöröšová. „V osmi letech jsem si začala vymýšlet vlastní skladby. Na skládání mám nejradši tu prvotní fázi, kdy začínám tvořit. Člověk se dostává do takového lehkého vyšinutí. Mraky mě vždycky zajímaly. Stejně jako mraky i hudba je podobně mnohovrstevná,“ řekla Vöröšová o své nové skladbě, kterou publikum uslyší v podání saxofonového kvarteta Bohemia 26. května.

Na nástroj těremin, který se ovládá bez doteku – pouze pohybem paží, dlaní a prstů – zahraje 24. května Carolina Eyck, a zahájí tak víkend komorní hudby. Skladbu æther napsal pro neotřelou kombinaci smyčcového kvarteta, klavíru, hoboje a těreminu Jakub Rataj. „Objevování nových zvukových možností, posouvání hranic nástroje (i těch vlastních) je založené nejen na teoretických znalostech, ale především na experimentování s interprety,“ odtajnil Rataj.

Concertino pro harfu a smyčce Harfenianna uvede ve světové premiéře, kterou si ovšem Pražské jaro neobjednalo, Kateřina Englichová. Složil je Ondřej Kukal z vlastní iniciativy. Kukal na stránkách Pražského jara píše: „Mým přáním je v těžkých chvílích přinést hudbou kus radosti.“

Součástí festivalu bude i utkání 103 mladých hobojistů a flétnistů z celého světa v rámci Mezinárodní hudební soutěže Pražského jara. Festival potrvá až do 4. června.

 

Text vznikl v rámci kurzu Žurnalistická tvorba II pod vedením PhDr. Ludmily Trunečkové, Ph.D. a publikován byl v CAROLINĚ.

 

Foto: Pražské jaro

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *