Komorní pocta Věře Chytilové

V pondělí 12. března tomu byly přesně čtyři roky, co filmový svět přišel o jedinečnou dámu české filmografie, režisérku a pedagožku Věru Chytilovou. Jako vzpomínku připravila Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze (FAMU), někdejší alma mater této výrazné osobnosti, ve spolupráci s Divadelní fakultou Akademie múzických umění (DAMU) a divadlem DISK promítací večer snímků, které Chytilová vytvořila během svých studií. Některé z nich tak měla široká veřejnost možnost spatřit na plátně vůbec poprvé.

Během večera se diváci mohli z úst Tomáše Hály z Národního filmového archivu dozvědět nejen o její tvorbě a promítaných snímcích, ale také něco málo o jejím životě. „Filmy Věry Chytilové jsou v naší instituci velmi pečlivě uloženy a je o ně náležitě pečováno, neboť její tvorba má zajisté budoucí generaci co říci.“

Věra Chytilová se narodila v roce 1929 v Ostravě a toto město sehrálo společně s Prostějovem, Prahou a Brnem v jejím životě významnou roli. Její otec byl provozovatelem nádražních restaurací. Toto prostředí zachytila ve snímku Zelená ulice, založeném na pozorování železničářů, jenž byl součástí pondělní projekce. Ačkoliv původně studovala v Brně architekturu, brzy tohoto studia zanechala a rozhodla se přestěhovat se do Prahy.

Po seznámení s uměleckým fotografem Karlem Ludwigem se dostala do kontaktu s filmovou tvorbou. Ztvárnila malou roli v historické komedii Císařův pekař – Pekařův císař. Toto prostředí jí učarovalo a v roce 1957 se rozhodla podat si přihlášku na FAMU. „Nelíbí se mi, jaké filmy se u nás točí, chci dělat lepší.“ Tuto větu údajně uvedla ve výčtu důvodů, proč se na jednu z prestižních filmařských škol světa hlásí. Spolu se šesti dalšími studenty tak byla jako jediná žena přijata do ročníku Otakara Vávry. V roce 1962 absolvovala, a to konkrétně středometrážním filmem Strop. V něm prostřednictvím příběhu studentky hledá odpověď na otázku, kam až je člověk schopen zajít ve snaze polepšit si.

Mimo již zmíněnou Zelenou ulici a Strop se na vzpomínkovém večeru promítala také Kočičinasnímek, který se původně měl jmenovat Pan Ká a jenž je inspirován atmosférou povídek Franze Kafky. Posledním představeným dílem pak byl FAMU občasník 1960-1961 obsahující sedm etud, z nichž druhou natočila právě Věra Chytilová a jmenuje se Říkánky.

Pocta Věře Chytilové je součástí projektu s názvem FAMU uvádí, jenž vznikl spojením FAMU a divadelní scény DAMU (DISK). Od počátku roku se v divadle promítají filmy bývalých i současných studentů. Tuto spolupráci kvituje děkan FAMU Zdeněk Holý i ředitelka divadla DISK Tereza Sochová. „Spojení našeho divadla s filmovou a televizní fakultou bylo jedním z mých přání a priorit pro tuto sezonu. Nesmírně mě těší, že můžeme být součástí natolik výjimečné akce, jakou je uvedení studentských filmů Věry Chytilové,“ uvedla Sochová.

 

Text vznikl v rámci kurzu Žurnalistická tvorba II pod vedením PhDr. Ludmily Trunečkové, Ph.D. a publikován byl v CAROLINĚ.

 

Foto: Wikimedia Commons

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *