Rok CNN ze Strašnic

Spustit zpravodajskou televizní stanici v zemi, kde už jiná zpravodajská stanice funguje a má nejvyšší sledovanost v Evropě, je ambiciózní úkol. Jako cíl si nová televize vytyčila sledovanost 1,5 %. Podle posledního měření dosáhla v březnu přesně polovičního podílu diváků. Takový výsledek se může zdát jako neúspěch, a vzhledem k nesplnění vlastního cíle jím vlastně i je. Pokud ho ale porovnáme s prvním rokem vysílání ČT 24, už tak špatně nevypadá. Veřejnoprávní stanici první rok od spuštění sledovalo průměrně 0,31 % procent diváků, a to stanice neměla žádnou konkurenci v podobě zavedeného zpravodajského kanálu. 

Už při ohlášení projektu nové televize vyvolával mix Primy a CNN spíš posměch a skepsi, protože zpravodajství televize Prima se do té doby proslavilo hlavně redakčním etickým kodexem ve znění „Vedení televize má názor a vy ho budete respektovat.“ Za rok vysílání nové televize se ale nic podobného nestalo a vysílání působí poměrně solidním dojmem, samozřejmě s přihlédnutím k nutným programovým a konceptuálním odlišnostem od hlavního konkurenta, ČT 24. Konkurovat ČT 24 není lehký úkol. Veřejnoprávní stanice má tu velkou výhodu, že narozdíl od soukromé konkurence nemusí vydělávat peníze. Může si tak dovolit pokrývat všechno, co se děje, bez starosti, zda se výroba reportáže vyplatí, jestli dává ekonomický smysl posílat štáb se třemi lidmi pro minutové vyjádření do odpoledních zpráv, kde policejní mluvčí sděluje, že je daná věc ve fázi šetření, a proto se k ní momentálně nemůžeme vyjadřovat. Zvlášť mimo Prahu, protože další obří výhoda veřejnoprávního zpravodajství, rozsáhlá regionální síť redakcí, je v současném světě médií, kde se bojuje spíš o přežití než o expanzi, utopií. Regionální zpravodajství je ale obzvlášť v globalizovaném světě čím dál důležitější, protože lidem dává pocit blízkosti a uchopitelnosti. Proto se o něj CNN Prima News aspoň snaží a navázala spolupráci s regionálními miniredakcemi iDnesu a Deníku. 

Naopak výhodou soukromé stanice je, že může, vlastně musí, vysílat o tom, co lidi zajímá, ne o tom, co jí ukládá zákon o České televizi. A tak nemusí divákům nabízet nudné sáhodlouhé přenosy z tiskových konferencí stran ve Sněmovně, a může vysílání opepřit trochou drbů ze světa celebrit, které diváky podle čísel sledovanosti zajímají o dost víc. Nemusí komicky zaznamenávat, kolik pozvánek do vysílání dostali členové jednotlivých stran, nemusí měřit minutáž, kolik která strana dostala prostoru, ale natočí toho, kdo má nejzajímavější komentář. Do karet hraje televizi i skutečnost, že chodit debatovat do České televize odmítá řada čelních politiků, třeba premiér či prezident. Je sporné, jestli je výhra přebrat po Jaroslavu Soukupovi štafetu rozhovorů s Milošem Zemanem, který vám s grácií sobě vlastní vždy rád vysvětlí, že dnes nejste ve formě, mít jako hosta nedělní Partie premiéra země ale bezesporu váhu má, obzvlášť když je ještě víceméně ochotný respektovat pravidla standartní televizní diskuze. V otázkách Václava Moravce jsme Babiše nějakou dobu neviděli, a po odvysílání dílu s prázdnou židlí a jmenovkou ho tam asi ještě nějakou dobu neuvidíme. 

No business like zpravodajství

Prima není první, kdo v Česku přišel s ambiciózním plánem soukromé zpravodajské televize. V roce 2008 zahájila vysílání televize Z1 skupiny JT, ovšem spuštění nového kanálu v době globální ekonomické krize se neukázalo jako model schopný generovat zisk, takže hned po roce došlo k razantním úsporným opatřením, po dvou a půl letech pak k ukončení vysílání. Jakou měla televize sledovanost se neví, protože nebyla v peoplemetrech. I když projekt skončil neúspěchem, sešlo se tam dnešní vedení ČT 24 – jako generální ředitel televize působil Zdeněk Šámal, dnešní ředitel zpravodajství ČT, v redakci pracoval i Petr Mrzena, dnes výkonný ředitel ČT 24. S úspěchem se nesetkalo ani zpravodajství TV Seznam, na kterou se první, zpravodajsky zaměřený rok, dívalo průměrně 0,17 % diváků. Po ostříhání zpravodajského obsahu na úkor dokumentů o zvířatech se televizi začalo dařit o poznání lépe, za loňský rok dosáhla sledovanosti 0,54 %.

I CNN Prima News za první rok prošla velkými změnami, v září dokonce vyměnila vedení, novináře i obsah. Sledovanost obzvlášť v počátečních měsících byla až katastroficky nízká a rozhodně neodpovídala vynaloženým prostředkům, které musely na české poměry být bezprecedentní. Sledovanost sice měsíc po měsíci roste, pořád je ale proti vytyčenému cíli poloviční. Nejúspěšnějí součástí projektu nové stanice je paradoxně její internetové zpravodajství. CNNPrima.cz je čtvrtým nejnavštěvovanějším webem v zemi, za sebou nechal např. Blesk nebo Aktuálně.cz.

 Startovní pozice zpravodajské televize je v desetimilionové zemi vždy těžká, zvlášť když už v ní funguje zavedená konkurence, které se během pandemie daří nejvíc v historii. Stejně jako útoky vlaječkářů na Českou televizi není příliš na místě ani apriorní posměch vůči „lehčímu zpravodajství.“ Prima se nemůže snažit „být víc Česká televize než Česká televize“ a pestrost mediálnímu prostředí v Česku jenom prospěje. 

Foto: Lupa.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *