Památka, depo a troska. Jak funguje nákladové nádraží Žižkov 22 let po ukončení jeho provozu?
Kryštof Jiřík —
Areál svého času provozně nejdokonalejšího nádraží v Evropě dnes už dávno neslouží k účelu, ke kterému byl postaven, tedy překládka zboží z vlaků na nákladní auta.
Charakteristické pro toto nádraží byly podzemní tunely a venkovní ocelové můstky nad kolejemi.
Ačkoliv byla budova vyhlášena za kulturní památku, nedá se říci, že by se jí dostávalo dostatečné péče.
Areál je spíše zaházený odpadky, posprejovaný, a ne moc dobře udržovaný.
Zvenku je navíc obehnán plotem a dovnitř se nedostanete, nejspíše z bezpečnostních důvodů.
V současnosti slouží mimo jiné jako expediční depo několika firem. V budoucnu je v plánu zřídit zde kancelářské a bytové prostory pro až 15 000 obyvatel.
Zatímco nádraží chátrá, přímo vedle něj roste nová rezidenční čtvrť. Ústřední budova má sloužit jako její kulturně-společenské centrum.
V budoucnu se tedy možná dočkáme renovace, kterou by si tento areál zasloužil. V tuto chvíli ho však necháme odpočívat.
Fotoreportáž vznikla v rámci semináře Praktický fotožurnalismus pod vedením Mgr. Františka Gély a Mgr. Sandry Lábové Ph.D.