Památka, depo a troska. Jak funguje nákladové nádraží Žižkov 22 let po ukončení jeho provozu?
Kryštof Jiřík —
![](https://media.fsv.cuni.cz/wp-content/uploads/2024/01/2023ZS_pfz_jirik_01-1024x683.jpg)
Areál svého času provozně nejdokonalejšího nádraží v Evropě dnes už dávno neslouží k účelu, ke kterému byl postaven, tedy překládka zboží z vlaků na nákladní auta.
![](https://media.fsv.cuni.cz/wp-content/uploads/2024/01/2023ZS_pfz_jirik_02-1024x683.jpg)
Charakteristické pro toto nádraží byly podzemní tunely a venkovní ocelové můstky nad kolejemi.
![](https://media.fsv.cuni.cz/wp-content/uploads/2024/01/2023ZS_pfz_jirik_03-1024x683.jpg)
Ačkoliv byla budova vyhlášena za kulturní památku, nedá se říci, že by se jí dostávalo dostatečné péče.
![](https://media.fsv.cuni.cz/wp-content/uploads/2024/01/2023ZS_pfz_jirik_04-1024x683.jpg)
Areál je spíše zaházený odpadky, posprejovaný, a ne moc dobře udržovaný.
![](https://media.fsv.cuni.cz/wp-content/uploads/2024/01/2023ZS_pfz_jirik_05-1024x683.jpg)
Zvenku je navíc obehnán plotem a dovnitř se nedostanete, nejspíše z bezpečnostních důvodů.
![](https://media.fsv.cuni.cz/wp-content/uploads/2024/01/2023ZS_pfz_jirik_06-1024x683.jpg)
V současnosti slouží mimo jiné jako expediční depo několika firem. V budoucnu je v plánu zřídit zde kancelářské a bytové prostory pro až 15 000 obyvatel.
![](https://media.fsv.cuni.cz/wp-content/uploads/2024/01/2023ZS_pfz_jirik_07-1024x678.jpg)
Zatímco nádraží chátrá, přímo vedle něj roste nová rezidenční čtvrť. Ústřední budova má sloužit jako její kulturně-společenské centrum.
![](https://media.fsv.cuni.cz/wp-content/uploads/2024/01/2023ZS_pfz_jirik_08-1-1024x683.jpg)
V budoucnu se tedy možná dočkáme renovace, kterou by si tento areál zasloužil. V tuto chvíli ho však necháme odpočívat.
Fotoreportáž vznikla v rámci semináře Praktický fotožurnalismus pod vedením Mgr. Františka Gély a Mgr. Sandry Lábové Ph.D.