KOMENTÁŘ: Facebook bude zanedlouho sítí až příliš sociální

Mark Zuckerberg kdysi vymyslel ideální prostor pro introverty se zájmem o vnější svět. Možná právě proto, že sám do této skupinky zapadá a původně hledal řešení, jak být při studiu na vysoké škole sociálním člověkem, ale zároveň neopustit pokoj na koleji. Nyní by však sociální síť Facebook předal raději extrovertům. Myslí si, že mu vydělají víc.

Co se vám zobrazí na vaši „facebookové zdi“, se brzy změní. V dlouhém příspěvku publikovaném na sociální síti to popsal její šéf Mark Zuckerberg pár dní po zahájení nového kalendářního roku.

Svěřil se se svou vizí Facebooku, jehož primární funkcí by mělo být sbližování lidí. Tentokrát neuvažoval o fenoménu sociální sítě jako o „nové občanské společnosti“, která bude hájit zájmy stejně hodnotově postavených lidí. To už tu bylo. Nyní Zuckerberg přišel s tím, že jeho společnost až moc upřednostňovala zobrazování článků a obecně příspěvků od různých společností – oproti tomu, co považoval za původní ideu. Tou byli lidé a jejich spojování. A k tomu se chce vrátit.

V praxi by to mělo znamenat, že Facebook bude uživatelům nabízet mnohem více prožitků, komentářů a vylíčených legračních situací od jejich přátel, či snad spíše známých. Uživatelé spatří i příspěvky těch, na které by si jinak už ani nevzpomněli. Dále na facebookové zdi zůstanou ty příspěvky, o kterých „komunita“ (jak nazývá šéf Facebooku své klienty) běžně sáhodlouze diskutuje na síti, ať už se jedná o videa, polarizační články, či názory opinion-leadrů.

Jedním z důvodů, proč se vedení firmy rozhodlo ke změnám, je až přílišná provázanost Facebooku s médii a z toho také vycházející odpovědnost za šířený obsah. Zuckerberg si nejprve odmítal připustit moc, kterou v mediální sféře jeho produkt má, ale po amerických prezidentských volbách musel otočit. Vyšetřovací komise zřízená americkým senátem po zvolení Donalda Trumpa potvrdila, že mu k prezidentství napomohly i prokremelské dezinformační weby šířící svůj obsah prostřednictvím Facebooku. Nyní víme, že jejich poselství se před volbami dostalo ke 126 milionům amerických uživatelů.

Většina lidí přitom sociální síť využívá mimo jiné jako mediální rozcestník, který jim přináší informace o aktuálním dění. S tím je však konec. Na zeď se dostane jen omezené množství článků a převážně půjde o sponzorované příspěvky. Vykouknout dále mohou ty čistě lokální a taky ty z velmi důvěryhodných zdrojů, které povedou k debatě mezi uživateli. Pokud budou uživatelé chtít být stále stejně informovaní, budou muset změnit své návyky.

Jak se přizpůsobit situaci budou muset řešit kromě uživatelů i samotná média. Ty se ocitnou ve značně horší situaci než doposud, jelikož jejich sdělení se budou na síti zobrazovat o poznání méně a ubyde i peněz, které jim z toho jdou. A aby z toho vydavatelům médií v tu chvíli nepraskla žilka v oku, vystrašil je pro všechny případy šéf Facebooku už dopředu.

S médii udělal takový malý experiment. Zvolil si naprosto zanedbatelnou část uživatelů sociální sítě. Stačili mu k tomu pouze lidé na Slovensku… a v Bolívii, Guatemale, Kambodži, Srbsku a Srí Lance. Prostě malý nevýznamný trh pro velkého hráče. Těm internetová společnost s příchodem podzimu změnila zobrazování příspěvků tak, že média zaregistrovala obrovský propad v dosahu jejich postů. Facebook jim následně přechod na jiný algoritmus potvrdil a ujistil je, že jde o pouhý experiment. Ten mimochodem v těchto vybraných zemích probíhá doteď.

Proměna „facebookové zdi“ jinde ve světě však bude fungovat v upravenější a k médiím šetrnější verzi. Přesto by měli vydavatelé médií očekávat podle serveru Digiday přibližně dvacetiprocentní propady v dosahu příspěvků, které se mají zobrazovat uživatelům. Nevzbuzuje to obecně takovou paniku jako na Slovensku a ostatních láskyplně vybraných zemích, ale přesto je to silný zářez do získávání čtenářů.

Podepsat by se proměna měla nejvíc na těch médiích, která za svou existenci vděčí víceméně jen Facebooku a vlastním poutavým statusům. Pokud jinak na svých stránkách nevytvářejí kvalitní a jedinečný obsah a jde jim převážně o zisky z reklamy, nastanou pro ně nehostinné časy. Naopak média, která si udržela pravidelné čtenáře, kteří navíc na jejich webové stránky přistupují i rovnou z prohlížeče, jsou teď ve výhodě.

Ze sociální sítě se vlivem změn stane úplně jiné prostředí. Doteď nabízela celkem vyvážený mix přísunu informací z médií a socializace za pohodlím klávesnice. Byla ideálním místem pro hloubavé introverty, kterým usnadnila komunikaci s ostatními lidmi bez toho, aby s nimi museli mluvit, a které navíc zásobila podnětnými články podle toho, co Facebook vyšpehoval, že je zajímá.

Možná je to však socializovalo až příliš a postupně si utíkali povídat se svými extrovertními vrstevníky raději ke kávě, či sklenicím alkoholu. Ostatně první drobný úbytek uživatelů a ještě horší predikce do budoucna předpovídající nezájem teenagerů o síť Facebook používanou už jejich rodiči, jsou dalším faktorem, proč hodlá Zuckerberg svou síť změnit.

Bez médií a příspěvků od dalších společností se z ní však stane velmi upovídané místo hýřící rádoby zábavnými historkami ze života, přílišnými pocity, fotkami trendy jídla a živých vysílání znuděných teenagerů. Vznikne tak extrovertní síť zážitků a emocí. Místo, ze kterého by hloubavý introvert nejraději utekl.

A pokud to nebude mimo virtuální prostředí, má naštěstí jednu alternativu kam uniknout. Mark Zuckerberg ji sice nemá rád, ale její jméno zní Twitter. Zde si bude moci hloubavý introvert zase trochu odpočinout a přečíst si, co se ve vnějším světě vlastně děje. Ovšem pokud nemá doma kočku a nepije víno, určitě by to zde neměl zmiňovat. Jinak mu nic nehrozí. Vzhůru za virtuálními koťátky!

 

Text vznikl v rámci předmětu Tvůrčí dílny – komentář pod vedením Mgr. Davida Klimeše, Ph.D.

 

Foto: Pixabay.com/TheDigitalArtist

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.