Pandemie české děti ke čtení nepřiměla, preferují filmy a sociální sítě
Téměř polovina dětí během pandemie covidu-19 využívala elektronická zařízení častěji než před ní. Sledují na nich filmy, seriály, sociální sítě nebo hrají hry. Ovšem pouze 8 % ve věku 6 až 14 let četlo více než před začátkem pandemie. Vyplývá to z dat Národní knihovny.
„Ptali jsme se, proč děti nečtou častěji. Odpovědi většinou souvisí s tím, že je to nebaví, existuje spousta zábavnějších činností, je to příliš namáhavé nebo že nemají čas,“ vysvětlila na tiskové konferenci ve čtvrtek 25. listopadu Hana Friedlaenderová z firmy Nielsen Admosphere, která výzkum realizovala. Nejmenší děti vnímají čtení jako povinnost, do které je nutí rodiče. A i když trávily více času trénováním čtenářských dovedností do školy, k běžnému čtení je ale distanční výuka příliš nemotivovala. Přesto více než polovina z nich čte knihy několikrát týdně.
Národní knihovna dělá pravidelně výzkumy dětského čtenářského chování. Letos se snažila zmapovat i vliv pandemie. Pro lepší zpracování výzkumníci rozdělili děti do tří kategorií: mladší školní věk (6 až 8 let), starší školní věk (9 až 14) a mládež (15 až 19).
Podle výsledků pandemie výrazně neovlivnila zájem starších dětí a mládeže. Ani množství přečtených knih se za rok výrazně nezměnilo, pohybuje se mezi 7 až 9 knihami za rok. U mládeže ve věku 15–19 let četlo více než 16 % dětí.
Minulý rok nebyl snadný ani pro knihovny. Počet návštěvníků klesl téměř o polovinu a množství výpůjček o čtvrtinu. V době před pandemií navštěvovaly knihovnu alespoň občas dvě třetiny starších dětí a mládeže, ale v uplynulém roce četly více knihy, které měly doma. Mladým návštěvníkům nejvíce chyběl výběr nových knih a prostor pro trávení volného času.
Text vznikl v rámci kurzu Žurnalistická tvorba I – seminář psaní C pod vedením Mgr. Ondřeje Trunečky a publikován byl v CAROLINĚ.
Foto: Pixabay.com