Děti si v divadle vytvořily vlastní televizi a diskutovaly i o počasí
Pražské divadlo Alfred ve dvoře uvedlo interaktivní představení pro děti s názvem MojeVize, ve kterém si mohly vytvořit vlastní stanici. Při něm nahlédly do zákulisí televizního vysílání, zkoušely si živý vstup v improvizovaném studiu, mluvily na mikrofon a nabízely netradiční zpracování skutečných událostí. Od čtvrteční premiéry do posledního sobotního představení navštívilo hru okolo 150 malých zájemců od 8 do 12 let.
„Dlouho jsem měla v hlavě nápad na představení, ve kterém by přímo účinkovali diváci. Zajímalo nás, jak události, které v posledních letech hýbou nejen světem, ale i rodinami, dopadají na děti a jaké procento zpráv děti vstřebávají a jaký to na ně má dopad. Chtěli jsme však, aby si děti ze zpráv mohly vybrat to, co je pro ně opravdu důležité. V uplynulém roce jsme prováděli testování na školách a zjišťovali jsme, s jakou věkovou skupinou se v tomto ohledu nejlépe spolupracuje a co děti dokáže rozmluvit,“ prozrazuje spoluautorka Linda Straub.
Malí diváci v několika redakcích nejprve vybírali zprávu, která je nejvíce zaujala, a poté ji předvedli ostatním pomocí předem připravených předmětů. V nabídce se objevily demonstrace ve Francii, nově objevená bakterie, která dokáže rozkládat plasty, či konference OSN v Polsku. Děti nejvíce zaujaly klimatické změny a následně pod vedením moderátorů rozhodovaly, jak dále pracovat se získanými informacemi. Například vyzpovídaly polského řezníka medvědů, což vedlo k demonstraci, zda by se mělo, nebo nemělo jíst medvědí maso.
„Snažíme se děti neučit ani nepoučovat, ale naopak jim dát slovo a naslouchat. Věřím, že nezatěžkaný dětský pohled na události nám umožní opustit zajeté koleje ‚dospělácké‘ perspektivy a kriticky se nad ní zamyslet. Osobně mě na tom nejvíce baví nápady, se kterými děti během představení přijdou, komickým příkladem nám může být nápad vyzpovídat někoho tak obyčejného, jako je polský řezník, což se stalo při sobotním představení. Často to ukáže na celou situaci úplně jiný pohled,“ vysvětluje Straub.
Představení, které je poslední letošní premiérou Alfreda ve dvoře a zároveň poslední inscenací uvedenou v rámci dramaturgie odcházejícího ředitele divadla Ewana McLarena, vzniklo pod vedením Spielraum Kollektivu, volného divadelní uskupení tvůrců kolem manželů Lindy a Mathiase Straubových. Tato skupina se zaměřuje především na dokumentární divadlo, klade důraz na práci s prostorem a často pracuje se zapojením diváka do hry. Za předchozí projekty byla v roce 2016 nominována na Cenu Divadelních novin a vybrána k účasti na festivalu FIAC v Mexiku.
Text vznikl v rámci kurzu Žurnalistická tvorba I pod vedením PhDr. Ludmily Trunečkové, Ph.D. a publikován byl v CAROLINĚ.
Foto: Pixabay.com