Festival francouzského filmu se připojil k oslavám 100 let od založení republiky
Dávný příběh Golema či politické procesy z 50. let připomněl Festival francouzského filmu. Jeho 21. ročník, který se konal od 21. do 28. listopadu, se nesl v duchu 100. jubilea vzniku Československa, a proto ho organizátoři obohatili o speciální sekci Poklady francouzsko-československé kinematografie, sto let společné historie. Celkově přehlídka nabídla v pěti pražských a brněnských kinech přes 30 celovečerních a 11 krátkometrážních snímků.
„Tato sekce nám umožní znovuobjevit zapomenutá, kuriózní i mistrovská díla,“ poznamenal francouzský velvyslanec Roland Galharague v editorialu festivalového katalogu. Ke zmíněným pokladům patří právě Golem režiséra Juliena Duviviera z roku 1936 s Harry Baurem v hlavní roli, jehož scénář vychází z díla Jiřího Voskovce a Jana Wericha. Za zmínku stojí i Doznání, francouzsky L’Aveu, z roku 1970 pojednávající o politických procesech v Praze v 50. letech. Taková díla jsou už dnes těžko k zhlédnutí, a proto jim festival dal tak velký prostor – představil jich hned dvanáct.
Většina ostatních snímků už pochází z letošního nebo minulého roku. Návštěvníci měli možnost zhlédnout v sekci Předpremiéry sedm novinek, které se chystají i na rok 2019. Mezi nimi například Knihu obrazů žijícího klasika Jeana-Luca Godarda, který vyhrál cenu Zvláštní Zlatá palma na festivalu v Cannes 2018. V ní se střídají digitálně zkreslené obrazy z filmů i brutální záběry z propagandistických videí teroristické organizace Islámský stát, což dohromady vytváří podivnou až hororovou atmosféru. Tím poukazuje především na nenávist v dnešní společnosti.
Kromě dalších sekcí, jako jsou Teď nebo nikdy či Zvláštní uvedení, zařadili pořadatelé do programu tradiční Večer krátkých filmů, který podpořila společnost UniFrance. „Francouzský film překlenuje díky své nadčasovosti minulost, přítomnost i budoucnost,“ dodali její generální ředitelka Isabelle Giordano a předseda Serge Toubiana. Festival znovu uspořádal Francouzský institut v Praze.
Text vznikl v rámci kurzu Žurnalistická tvorba I pod vedením Mgr. Ondřeje Trunečky a publikován byl v CAROLINĚ.
Foto: Pixabay.com