David Cronenberg a jeho kontroverzní tvorba v Praze
V Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí se koná výstava s názvem Evolution mapující netradiční tvorbu kanadského režiséra Davida Cronenberga, známého díky filmům Moucha, Nahý oběd nebo Východní přísliby. Ve dvou patrech se tak návštěvníci mohou seznámit s vývojem Cronenbergových děl a sledovat jeho klasický styl zprvu jasně orientovaný na horor, ale později se větvící do ostatních žánrů jako např. sci-fi či psychologické drama.
Expozice je řazena chronologicky a u každého filmu nabízí návštěvníkům krátkou charakteristiku, včetně fotografií, videomateriálu s komentáři režiséra, herců a ostatních lidí, kteří se na něm podíleli, což pomáhá divákovi pochopit metaforický význam motivů opakujících se v jeho díle. Výstava je celkově nabitá spoustu dalších zajímavostí, nechybí artefakty jako originální loutky použité ve filmech, kostýmy, rekvizity nebo dotazník ze zkušebního promítání jeho raných děl obsahující negativní komentáře od respodentů.
Režisér fascinovaný lidským tělem nahradil v Domě U Kamenného zvonu úspěšnou výstavu o díle Tima Burtona, na kterou dorazilo přes 100 tisíc lidí. Cronenbergovi je vytýkána menší obrazová propracovanost na rozdíl od výtvarníka Burtona a jeho vizuálně dokonalého pohádkového světa. Jak ovšem Cronenberg sám tvrdí: „Nikdy mě příliš nezajímaly filmy jako takové, v mém případě šlo spíše o kreativní imaginaci, jejímž vyjádřením ty filmy zůstaly. Jde mi v první řadě o intelektuální sdělení témat, která se mě určitým způsobem dotýkají.“
Článek vyšel také v Carolině.
Foto kredit: Canadian Film Centre/Flickr.com/CC