Češi a internet: Málo mění hesla. Nevěří podvodným emailům

Většina Čechů se v internetovém bankovnictví neumí správně pohybovat a může se stát snadnou kořistí zlodějů. Potvrdil to průzkum ČSOB mezi jejími klienty, kteří tvoří nemalou část české populace. Jeho výsledky zveřejnila toto úterý. „Nejslabším článkem je vždy člověk,“ tvrdí Tomáš Kořínek, člen představenstva ČSOB.

„Téměř dvě třetiny dotázaných si myslí, že používání internetového a mobilního bankovnictví je bezpečné při dodržení základních pravidel. Právě v jejich dodržování však máme zásadní mezery,“ říká Kořínek. Například heslo do internetového bankovnictví si každé tři měsíce, což je doporučená doba, mění pouhá čtyři procenta klientů. Třetina respondentů navíc odpověděla, že alespoň jednou půjčila svou platební kartu někomu jinému.

Stále více lidí používá k bankovním transakcím i své mobilní telefony. U nich je situace ještě horší. „Lidé se stále nenaučili na mobilech investovat do lepšího antivirového softwaru, který už na počítačích většinou mají,“ konstatoval Kořínek. Mnozí lidé na mobilech nemají nastavené ani ty nejjednodušší bezpečností prvky, jako jsou odemykací hesla či gesta.

Bankám tak nezbývá nic jiného, než klienty nadále informovat o nástrahách internetu. ČSOB tak činí pomocí nedávno spuštěné edukační kampaně, která, jak odhalil průzkum, přináší pár pozitivních signálů. Pouze 13 % klientů vstupuje na web banky skrz internetové vyhledavače, zbylých 87 % si adresu pamatuje. Tradiční zbraň hackerů, podvodné emaily žádající vyplnění citlivých údajů včetně PIN nebo hesla, by smazalo až 65 % dotázaných.

 

Článek vyšel také v Carolině.

Foto kredit: miniyo73/Flickr.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.