Liberecký festival Anifilm hlásí rekordní návštěvnost, hlavní cenu si odneslo drama Kde je Anne Franková?
Šest dní animovaných filmů, krátkometrážních i celovečerních, pro děti i dospělé. 21. ročník Mezinárodního festivalu Anifilm se po přesunu z Třeboně potřetí konal v Liberci. Letošní ročník Anifilmu představil více než 500 filmů v soutěžních i nesoutěžních kategorií. Přehlídku animovaných filmů letos navštívilo bezmála 30 000 lidí, což je nejvíce za dobu konání festivalu. Hlavní cenu získalo izraelské drama Ariho Folmana Kde je Anna Franková? Vítězné drama ovládlo hlavní soutěžní kategorii celovečerních animovaných filmů pro dospělé.
Celkem se v jednotlivých soutěžních sekcích utkalo 11 celovečerních filmů, 31 krátkých filmů, 33 filmů studentských, 24 videoklipů, 15 abstraktních a nenarativních snímků, 15 VR (virtual reality) filmů a také 15 počítačových her.
Kde je Anna Franková? zavede diváka do současnosti, kde se fiktivní postava Kitty, které v pravém deníku Franková píše, přenese do dnešního Amsterdamu. Neuvědomuje si však, že není rok 1942, a po šokujícím zjištění chce naplnit Annin odkaz ve světě zasaženém migrační krizí. Režisér Ari Folman je na poli animace světoznámou tváří, jeho dokumentární drama o hrůzách uprchlických táborů v Palestině získalo v roce 2008 nominaci na Oscara.
Anifilm představil také snímky z tuzemské animační scény. Kromě studentských filmů z produkce FAMU pro diváky uvedl také úspěšný projekt režisérky Michaely Pavlátové Moje slunce Mad, držitele Ceny poroty z festivalu v Annecy a nominace na prestižní Zlatý glóbus. Nechybělo ani koprodukční drama Přes Hranici, který neobvyklou a velmi intimní animací přes sklo zachycuje útěk dvou dětí před válkou do bezpečí.
Cenu diváků Libereckého kraje si odnesl celovečerní film Dívka ze země Venku, který Anifilm uvedl ve světové premiéře. Režiséři Jútaró Kubo a Satomi Maiya v kině Varšava představili temný, mysteriózní příběh o dívce Šivě, o kterou se v nebezpečném světě Venku plném Prokletých stará jeden z nich, kterého dívka pojmenuje Učitel. Jedinečnou animací ve spojení s komplikovaným, ale dojemným příběhem tvůrci vytvořili odzbrojující, netypickou pohádku, která v hodinové stopáži komplexně rozebírá vztah Šivy a Učitele. Ten je protkán postupným budováním důvěry i rozborem osudu Prokletých, který Učitel se znovuobjeveným pocitem lásky a novou vůlí k životu – ochranou Šivy, odmítá přijmout.
Nejlepším studentským snímkem porotci ocenili krátkometrážní Milý tati, který okouzlil i diváky letošního FamuFestu či loňského festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Velmi intimní, důvěrný a osobní projekt režisérky vietnamského původu Diane Cam Van Nguyen pojednává o akceptaci v rodinné hierarchii pro českého diváka odlišné kultury. Cenu za celovečerní film si odnesl Mamoru Hosoda se snímkem Belle. Hosoda se na Anifilmu představil již před třemi lety s oblíbeným dobrodružným dramatem Mirai, dívka z budoucnosti.
Festival Anifilm, jedna z nejdůležitějších akcí pro představení současné světové i tuzemské v Evropě, našel i potřetí záštitu v Liberci. Do roku 2019 se devětkrát uskutečnil v jihočeské Třeboni, po finančních a organizačních neshodách se ale následující ročník přesunul do severních Čech. Příští rok se festival uskuteční první květnový týden.
Rekordní návštěvnost 30 000 lidí je pro Anifilm po dvou slabších ročnících, ovlivněných pandemií covidu-19, značným úspěchem. „Je opravdu znát, že po odeznění covidové vlny lidé mají zájem o kulturu, samozřejmě nám přeje i počasí, takže návštěvnost je opravdu rekordní,“ uvedl pro ČTK ředitel festivalu Tomáš Rychecký.
Text vznikl na semináři Současná česká literatura a kulturní publicistika PhDr. Jany Čeňkové, Ph.D.
Foto: Timon Láska