Díky čemu stojí za to žít? Inspiraci přinese monodrama Všechny báječné věci
Zmrzlina, pruhovaná trička nebo písnička Hajný je lesa pán jako mobilní vyzvánění. To je pouze zlomek z milionu báječných věcí, díky kterým stojí za to žít.
Nebo to alespoň tvrdí hlavní postava monodramatu Všechny báječné věci. V osmdesátiminutovém představení divák sleduje třicet let chlapce, potažmo dospělého muže, jehož maniodepresivní matka se v jeho útlém věku pokusila poprvé o sebevraždu. Aby jí její syn nějak pomohl, začne psát seznam věcí, které by ji mohly přimět, aby se znovu nesnažila vzít si život.
Hlavní roli ztvárňuje herec Daniel Krejčík, který diváky provází svým dospíváním, prvními zkušenostmi s láskou a hlavně tím, jak moc dokáže člověka ovlivnit konání vlastní rodiny. V malém prostoru bytového divadla H2O, které se skrývá v přízemí obytného domu v Košické ulici, Krejčík bourá hranice mezi hercem a divákem. Obecenstvo zapojuje aktivně do hry, ať už jako otce hlavní postavy, přítele, či manželský pár, který mu jako malému klukovi pomohl, když přijel za mámou do nemocnice po jejím prvním pokusu vzít si život.
Krejčík, obtěžkaný velkým stohem papírů, diváky napříč celým představením seznamuje s procesem tvorby seznamu báječných věcí. I na základě jednotlivých bodů může obecenstvo sledovat, jakým způsobem se hlavní postava vyvíjí. Zatímco zpočátku se jedná o naivní dětské radosti, postupem času jsou body vážnější, promyšlenější, ale přesto stále ,,v rovině báječného‘‘. V průběhu představení Krejčík nechá přečíst některé z bodů na seznamu i přítomné a zapojuje tak do hry i ty, na které nevyšla žádná role.
Postupně seznam začne pomáhat i samotnému hlavnímu představiteli – a to v bodě života, kdy se dozví, že sám trpí bipolární poruchou.
Hru Všechny báječné věci do České republiky přivedla nezávislá umělecká studentská skupina OLDStars poté, co monodrama z pera dramatika Duncana Macmillana sklidilo úspěch na festivalu v Edinburghu. Hra se u nás uvádí od roku 2018, Daniel Krejčík za svou roli získal cenu divadelního portálu i-divadlo.cz za nejlepší mužský herecký výkon.
Monodrama Všechny báječné věci má podle mého názoru vše, co by hra měla mít. Emoce, kdy se v jednu chvíli budete nahlas smát a hned v následující se vám vrhnou slzy do očí. Silný, osobitý a skvělý herecký výkon talentovaného Daniela Krejčíka, který do své role dává vše – ostatně sám říká, že se ho příběh dotýká i v osobní rovině. Díky němu se postava nestává jen charakterem ve hře, která se diváka nijak nedotýká a po závěrečném potlesku už pro něj nic neznamená. Právě naopak – cítíme se, jako kdybychom si právě vyslechli životní příběh člověka, který se nám v průběhu představení stal blízkým přítelem, jehož nejniternější myšlenky a pocity se nás hluboce dotýkají. Všechny báječné věci vypráví sice příběh, který by se v mnoha případech mohl zdát už ohraný, v tomto případě je ale vyprávěn tak citlivě a upřímně, že nelze nic jiného než přidat se k řadě nadšených diváků, kteří vyprodají každé představení už od premiéry. A když se Krejčík při finálním potlesku klaní a otírá si slzy po psychicky náročném představení, divákovi probíhá hlavou jediná otázka – co by patřilo na můj seznam báječných věcí?
Text vznikl na semináři Literární a knižní kritika pod vedením PhDr. Jany Čeňkové, Ph.D.