Feminismus je údajně jen pro manažerky. Účastnice diskuse vyvracely mýty
Proč má slovo feminismus negativní konotaci a jakými způsoby lze povědomí o něm rozšířit pomocí mainstreamových médií? O tom ve čtvrtek 22. října diskutovaly na videokonferenci Feminismus je cool redaktorka časopisu A2larm Apolena Rychlíková, dále Brigita Zemen, jedna ze scenáristek pořadu Branky, body, kokoti a Alena Julie Novotná, manažerka online projektu Everyday Patriarchy Bullshit. Do debaty se zapojilo 150 lidí.
Podle účastnic je většinová představa o feministkách často zkreslená. „Hodně lidí je odsuzuje, protože si myslí, že chtějí převzít nadvládu nad muži. Ale tohle hnutí se jen snaží, aby si byla všechna pohlaví rovna,“ upozornily.
Proto považují za důležité zlepšit obraz feminismu u veřejnosti, a to i u žen. „Ty s nižším ekonomickým postavením často ani nenapadne, že feminismus není jenom pro manažerky. Matky samoživitelky, násilí v rodinách, mateřská – tyto aspekty se často opomíjejí a právě jim se věnuji,“ uvedla Rychlíková. „V začátcích mé kariéry se mi také stávalo, že mě přijali do redakce, jen proto, aby splnily kvóty a měli tam ženu. Je to nepříjemný pocit, ale je nutné se s tím naučit pracovat,“ dodala.
Projektem, který upozorňuje na problémy se sexismem, je pořad Branky, body, kokoti. Jeho autorka ho spustila v roce 2018 pod hlavičkou Blesku pro ženy, kde předtím pracovala. Na sociálních sítích Blesku se tak vtipným způsobem mohli dozvědět o problémech spojených se sexismem i lidé, kteří by si jinak takovéto video nepustili. „Já se snažím takzvaně zničit sexismus zevnitř, třeba tím, že jako editorka Blesku jsem vždy používala fotky mužů, jak uklízejí, místo žen. Stereotypy patří k jednomu ze základních kamenů sexismu.“
Diváci měli možnost sdělit v komentářích názory a zkušenosti a také se ptát. Často padaly otázky na zvládání sexismu na pracovišti.
Text vznikl v rámci kurzu Žurnalistická tvorba I – seminář psaní C pod vedením Mgr. Ondřeje Trunečky a publikován byl v CAROLINĚ.
Foto: Pixabay.com