Nový titul Deník N oficiálně zahájil činnost, vychází ze slovenského modelu

U příležitosti stého výročí Československa zahájil oficiálně činnost nový Deník N. V neděli 28. října v pražské Lucerně pokřtili speciální nulté vydání ředitel vydavatelství Ján Simkanič, šéfredaktor Pavel Tomášek a zástupce investorů Jaroslav Horák. Tištěné noviny budou vycházet od 1. ledna, už teď funguje web denikn.cz. Nový titul odkazuje nejen svým názvem na slovenský Denník N, ale vychází i z jeho obchodního modelu a převzal jeho know-how.

„Prohlubující se krize médií, politiky a veřejného života se pro nás stala hlavní motivací pro založení zcela nového média, které by nabídlo poctivou a profesionální žurnalistiku nezávislou na politických a obchodních zájmech svých majitelů,“ píše nový deník na webu. Proto chce finance na provoz získávat od čtenářů z předplatného. „Aby mohl být Deník N skutečně nezávislý, musí být závislý na svých čtenářích,“ uvedl Simkanič v Lucerně.

Nový titul se české veřejnosti představil začátkem září a setkal se s velkým úspěchem, spuštění prodeje předplatného dosáhlo na poměry českého crowdfundingu vysokých čísel. Deník hlásil necelých dvanáct dní po spuštění akce splnění cíle, kterým byly tři tisíce předplatitelů. ,,Za mě je to velké povzbuzení, protože ta původní skepse, že Češi nikdy nebudou platit za internetový obsah, se nepotvrdila,“ řekl Simkanič.

Právě na výjimečném placeném obsahu má nový titul stát. Zatímco online sekce zpravodajství minuta po minutě bude zdarma, delší texty a větší rozhovory zůstanou z větší části za platební bránou. Obsah bude připravovat redakce čítající přibližně čtyřicet jmen, mezi nimi například Jan Moláček a Lukáš Prchal z Aktuálně.cz nebo Jana Ciglerová z MF Dnes.

Právě na tomto modelu na Slovensku funguje Denník N, který českému protějšku poskytl veškeré know-how, systémy i obchodní model a v českém projektu drží 25,5% podíl. Většinou 51 % disponují investoři z Nadačního fondu pro nezávislou žurnalistiku, kteří poskytli úvodní investici. Patří mezi ně například manželé Silke a Jaroslav Horákovi, spolumajitelé Albatros Media, nebo Libor Winkler, nositel filantropické ceny Via Bona.

Text vznikl v rámci kurzu Žurnalistická tvorba I pod vedením Mgr. Ondřeje Trunečky a publikován byl v CAROLINĚ.

Foto: Deník N

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *