Museum Kampa představuje uměleckou tvorbu malíře Vožniaka
Návštěvníci Musea Kampa mají od 9. prosince do 4. března jedinečnou možnost seznámit se s tvorbou významného českého malíře, kreslíře, grafika a autora asambláží, trojrozměrných obrazů podobných koláži, Jaroslava Vožniaka (1933-2005). Sbírka, která dosud nebyla nikdy vystavena, mapuje umělcovu tvorbu od raných děl až po závěrečné období jeho života. Muzeum chce pokračovat v prezentaci autorů druhé poloviny 20. století i v roce 2018.
Kolekci několika desítek Vožniakových děl získalo muzeum za symbolickou částku od jeho dlouholetého přítele Jiřího Kohoutka. „V rámci tradice soukromého sběratelství, která je této instituci vlastní, prezentujeme konkrétní sbírku jednoho sběratele. Pan Jiří Kohoutek, svého času ředitel Středočeské galerie, je uznávaným sběratelem. Svou soukromou sbírku budoval paralelně, a to z omezených prostředků, kdy však i díky vřelému přátelství s danými tvůrci získával důležitá díla,“ uvedl Jiří Pospíšil, předseda správní rady Musea Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových.
Vystavovaná díla představují pouze zlomek z bohaté a různorodé tvorby, vyzdvihují ale její zásadní aspekty: raný cyklus kreseb na motivy Danteho Božské komedie či slavné červené asambláže ze 60. let. Vožniak v nich groteskně kombinuje nalezené všední věci se starožitnostmi, nechybí ani iluzivní malby inspirované surrealismem a romantickým symbolismem nebo abstraktní cyklus Kuliček a litých maleb ze sklonku autorova života.
Jaroslav Vožniak patřil mezi nejvýraznější poválečné tvůrce tzv. české grotesky a reflexe pop artu. Absolvoval obor reprodukčního litografa a posléze studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové i na Akademii výtvarných umění v Praze. V zahraničí se prosadil na světové výstavě v Montrealu v roce 1969 díky sérii Ikon, portrétů filmových hvězd ozdobených jabloneckou bižuterií.
Na příští rok plánuje Museum Kampa další výstavy poválečných a podobně jako v případě Vožniaka poněkud opomenutých umělců českého původu, mimo jiných grafika Pravoslava Sováka, sochaře Vladimíra Škody nebo exilového umělce Františka Kyncla a sochařky Věry Janouškové.
Text vznikl v rámci kurzu Žurnalistická tvorba I pod vedením Mgr. Ondřeje Trunečky a publikován byl v CAROLINĚ.
Foto: Jaroslav Vožniak přes Východočeská galerie v Pardubicích