Venušiny dny byly letos i pro muže
Venušiny dny aneb 2. ročník fatálního feminního festivalu hostilo od 8. do 11. března „nejženštější divadlo v Praze” – Venuše ve Švehlovce. Rozpustilá akce o ženách, s ženami i proti nim, jak ji organizátoři nazvali, uvedla neotřelé inscenace například Simony Babčákové nebo Vandy Hybnerové.
Láska, vztah na dálku či sebevědomí; to měla být hlavní témata letošního ročníku, na který měli na rozdíl od loňska přístup i muži. Festival, jehož součástí bylo pět divadelních představení, nikoli jen šťastnou souhrou náhod započal na Mezinárodní den žen. Uvedená představení se věnovala hlavně tématům, která příslušnice něžného pohlaví definují, která sdílejí, a mimo jiné je doprovodila i přednáška neziskové organizace #prsakoule, jež varuje před riziky rakoviny.
Ročník zahájila „třeskutě vtipná” inscenace postavená na improvizaci Simony Babčákové a její skupiny NO A! a v průběhu týdne pak festival uvedl například úspěšné představení Pokoj nebo premiéru pod názvem AMM souboru Nová domácnost.
Právě představení AMM bylo snad nejočekávanější z inscenací. Vystoupení inspirované životem Juliany Jirousové, manželky Ivana Martina (Magora) Jirouse, které vzniklo přímo pro festival Venušiny dny, mohli diváci vidět 9. března. Produkce studentů Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU vycházela z knihy Ahoj můj miláčku, a tedy vzájemné korespondence manželů po dobu Jirousova opakovaného uvěznění za dob tuhé normalizace.
Neméně pozornosti se dostalo i repríze černé komedie Pokoj Vandy Hybnerové, jež vznikla v roce 2011 v Divadle Bolka Polívky v Brně a v níž se slavné ženy jako Marilyn Monroe či Edith Piaf doslova perou o jeden pokoj.
Poslední den fatálně feminního festivalu tematicky uzavíraly konference Láska a další premiérová inscenace Neobitchejné/í, s podtitulem Identita. Svoboda. Sebevědomí. Vogue, autorské dvojice Soukupová&Molčányiová. Premiéra se inspirovala právě tanečním stylem vogue, který se vyznačuje expresivním vyjádřením i ženskostí a festival Venušiny dny zakončila vskutku „neobitchejně”.
Text vznikl v rámci kurzu Žurnalistická tvorba II pod vedením PhDr. Ludmily Trunečkové, Ph.D., a publikován byl v CAROLINĚ.
Foto: oficiální Facebook akce