Florbal je v Česku fenomén. Diváků však na tribunách zatím tolik nemá

Florbal se u nás v posledních letech těší velké oblibě. Solidní prostor dostává také na televizních obrazovkách. Přesto mu něco chybí – větší fanouškovská základna, a to zejména na klubové úrovni. Florbal se co do počtu registrovaných hráčů může porovnávat s největšími sporty, ne tak co se divácké návštěvnosti. Kluby, a zvláště ty pražské, musejí vyvíjet velkou snahu, aby na tribuny dostaly větší počet diváků.

„Chodíme pravidelně se svým synem, protože hraje za Spartu,“ říká tatínek, který vede svého desetiletého synka do hlediště haly na Podvinném mlýně. Tak to je. Na florbal si většinou najdou cestu zejména rodinní příslušníci či partneři hráčů a také florbalová mládež. Kluby dokážou do hlediště přilákat své odchovance a členy mládežnických kategorií. To je naprostý základ návštěvnosti každého superligového klubu. Má ale florbal už také nějaké skalní příznivce, kteří fandí čistě jen proto, že jim prostě daný klub přijde sympatický? Tak jako tomu je ve fotbale nebo v hokeji. Alespoň na pár zápasů se podařilo takové fanoušky přilákat na zápasy FbŠ Bohemians.

Fotbaloví fandové sdružení ve skupině Sektor 1905 přišli podpořit florbalisty Bohemky na tři zápasy v sezoně 2015/2016 a byly z toho vysoké návštěvy pokořující hranici tisíc diváků. „Baví nás fandit a přejeme úspěch každému týmu či oddílu Bohemians! Dříve jsme často chodili podporovat zelenobílé futsalisty, občas zajdeme i na hokej, teď nás chytil florbal,“ tvrdili tehdy pro web Florbal.cz příznivci Bohemky, kteří přišli na florbalový zápas v minulé sezoně. „V době, kdy nehraje fotbalové áčko, je návštěva dalších sportů pod hlavičkou Bohemians velmi vítanou aktivitou,“ doplnili. Florbalová Bohemka nebo Sparta mohou těžit z toho, že jejich jméno má zvuk mezi veřejností a na jejich zápasy mohou dorazit právě třeba fotbaloví fandové.

Takové štěstí například Chodov nebo Tatran Střešovice, tedy jedny z nejúspěšnějších českých klubů, nemají. A na jejich návštěvnosti je to znát. „Strašně záleží na konkrétním klubu a městě. Všude je to určitě těžké, ale jiné to je v Pardubicích, kde je jediný klub a lidé se hlásí k Pardubicím jako městu a jiné na Chodově, kde jsme v totální anonymitě velkoměsta, jsme jeden ze sedmi klubů dvou nejvyšších florbalových soutěží a jeden ze 150 kvalitních sportovních klubů v Praze,“ říká otevřeně David Podhráský, trenér chodovského A týmu a zároveň činovník klubu, který se stará i o propagaci jednotlivých zápasů. Na Chodově jsou proto rádi za každou návštěvu přesahující 200 diváků.

Podhráského slova potvrzuje také tabulka nejvyšší průměrné návštěvnosti uplynulé sezony. Mezi elitní pětici se dostaly Mladá Boleslav, Pardubice a Bulldogs Brno. Ve všech třech případech se jedná o jediné týmy, které v daném městě hrají nejvyšší soutěž. Tabulce vévodily již zmiňované kluby Bohemians a Sparta.

Nezřídka kdy se florbalové oddíly, za účelem vyšší návštěvnosti odhodlají k netradičním akcím. V poslední době takových projektů přibývá. Letošní sezonu například odstartovaly v září 2016 hned dva speciální zápasy. Na štvanickém centrkurtu se hrál historicky první florbalový zápas pod širým nebem mezi Bohemians a Chodovem. Bohužel plány pořadatelů překazilo nepříznivé počasí, a tak se střetnutí nedohrálo. Rozlehlé tribuny na Štvanici i tak zaplnilo 1620 diváků, což je třetí nejvyšší návštěva na utkání základní části. A jak uvedli činovníci Bohemians, rozhodně se nejednalo o poslední pokus o open air zápas.

Druhou specialitu si v září připravily Pardubice. Ty už tradičně hrají svůj duel se Střešovicemi v hokejové aréně. Loni se jim poprvé v historii podařilo překonat hranici dvou tisíc diváků a až do 18. prosince to byla vůbec nejvyšší návštěva na utkání superligy. Čerstvým držitelem rekordu jsou brněnští Bulldogs, kteří do haly ve Vodově ulici přilákali 2315 diváků a ještě v předvánočním čase stihli během zápasu uspořádat sbírku plyšáků pro děti z dětských domovů. Vysoké návštěvy jsou mnohdy spojeny nejen se zábavou, ale také s charitativním účelem.

Zcela odlišnou záležitostí je superfinále, které se v České republice po vzoru Švédska koná od roku 2012. Místo finálové série na tři vítězné zápasy se boj o titul smrskne pouze na jedno utkání. Superfinále se už pětkrát uskutečnilo v pražské O2 aréně. Lístky jsou distribuovány mezi florbalové oddíly po celé republice a také mezi veřejnost. Akce slaví úspěch. Třikrát už přišlo více než deset tisíc diváků a rekordní počet stanovilo loňské superfinále, na které přišlo 12 144 diváků.

Že to mají některé kluby s návštěvností běžných utkání těžké, ví i představitelé Českého florbalu (dříve Česká florbalová unie). A proto oddílům do značné míry pomáhají. „Naše pomoc se dá rozdělit na nepřímou a přímou. Do první skupiny patří třeba projekt marketingových pracovníků, jenž se týká Tipsport Superligy a Český florbal se v jeho rámci podílí na platech i vzdělávání marketingových manažerů jednotlivých klubů, čímž chce podpořit práci v této oblasti v jednotlivých oddílech.

Mezi nepřímou řadíme i šíření obecného povědomí o elitních soutěžích, ať už prostřednictvím zpravodajství na našich kanálech nebo organizací tiskových konferencí k soutěžím. Naše kanály navíc mohou za předem daných podmínek využít i samotné kluby. Přímo pak diváky zveme na každý hrací víkend na našich kanálech a pozvánky jsou ke slyšení i u našeho mediálního partnera rádia Evropa 2,“ popsal pomoc klubům šéfredaktor Českého florbalu Lubomír Skála.

Trvalo jen pár let, než se florbal propracoval mezi nejvíce rozšířené sporty u nás. Uvidíme, jak dlouho bude trvat, než si vybuduje také větší fanouškovskou základnu.

 

Nejvyšší návštěvy na utkáních florbalové Tipsport Superligy:

18. 12. 2016 Bulldogs Brno – Tatran Střešovice 2315 diváků
17. 9. 2016 Sokol Pardubice – Tatran Střešovice 2112
17. 9. 2016 FbŠ Bohemians – Florbal Chodov (nedohráno) 1620
15. 2. 2016 FbŠ Bohemians – Mladá Boleslav 1595
22. 12. 2012 Bulldogs Brno – Tatran Střešovice 1574

 

Průměrná návštěvnost Tipsport Superligy v sezoně 2015/2016:

1. FbŠ Bohemians 520
2. Sparta Praha 484
3. Mladá Boleslav 460
4. Sokol Pardubice 412
5. Bulldogs Brno 401

 

Návštěvnost superfinále:

2012 Tatran Střešovice – 1. SC Vítkovice 7 877
2013 1. SC Vítkovice – Florbal Chodov 10 451
2014 Tatran Střešovice – 1. SC Vítkovice 9 659
2015 Mladá Boleslav – Tatran Střešovice 11 073
2016 Florbal Chodov – 1. SC Vítkovice 12 144

Zdroj: www.ceskyflorbal.cz

 

Foto kredit: Anssi Koskinen / Flickr CC

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *