Dukla Praha zpět mezi elitou. Dosažení postupového cíle nebo zklamání z reality?

Fotbalová Dukla Praha je po Spartě a Slavii historicky třetím nejúspěšnějším českým fotbalovým klubem. Slavná a úspěšná éra, kdy v klubu působili hráči jako Ivo Viktor nebo Josef Masopust už je ale dávno pryč. Klub se po sametové revoluci vyrovnal se ztrátou takřka neomezených finančních možností a s krátkou přestávkou hrál a až do sezóny 2018/2019 v nejvyšší české soutěž. Poté se ale pět sezón trápil v druhé nejvyšší soutěži, kterou loni ovládl a Dukla se tak opět vrátila mezi českou fotbalovou elitu. Po první polovině sezóny je ale na předposledním 15. místě. Nebylo by přece jen lepší více vyhrávat, i když třeba o patro níž?

Když byla Dukla po podzimní části minulé sezóny na 2. místě, v kancelářích panoval lehký optimismus, ale o postupu se otevřeně nemluvilo. „Dukla na postup připravená je, po stránce kvality kádru i po stránce infrastruktury,“ prohlásil v rozhovoru pro Média IKSŽ v lednu 2024 předseda představenstva Dukly Bohumil Paukner. „V první lize jsou základními podmínkami pro licenční řízení především osvětlený stadion a vyhřívaný trávník, což my splňujeme. Co se týče kvality kádru, rozhodně zde máme hráče na to, abychom postoupili,“ řekl Paukner.

Z vedení klubu ani od hráčů nezaznívalo jako v předešlých neúspěšných sezónách po sestupu v roce 2019, že se klub nespokojí s jiným výsledkem, než že postoupí zpět do nejvyšší soutěže.

„Musíme dobře vstoupit do jarní části,“ popisoval v podobném duchu jako předseda představenstva i výkonný ředitel klubu Tomáš Mejzr. „Hned na začátek jara nás čekají dvě těžká a důležitá utkání. Čtvrtfinále MOL Cupu s Opavou, kam se Dukla dostala po 8 letech, a pak ligové domácí utkání proti Zbrojovce Brno, která je dalším z kandidátů na postup o patro výš,“ dodal výkonný ředitel.

Zalekli se někteří hráči v dřívějších sezónách vysokého cíle? Chtěl klub zmírnit tlak na své hráče a trenéry?

„Spousta hráčů, kteří zde jsou, zažili tento tlak poprvé, že jsme řekli: teď jdeme hrát jednoznačně o postup. Máme zde hráče, kteří byli v předchozích angažmá zvyklí hrát ve středu tabulky nebo dokonce hrát o záchranu. Ale každý hráč, který jde do Dukly s tímto musí počítat,“ analyzoval Mejzr.

Všichni respondenti se shodli, že sezóna po půl roce byla dobře rozjetá, ale ještě se toho může hodně změnit. „Chceme do ligy po pauze dobře vstoupit a zároveň jednomu z hlavních konkurentů (Zbrojovce Brno, pozn. red.) odskočit. Prvnímu Vyškovu to musíme i na dálku dělat nepříjemné a dýchat jim na záda. Potřebujeme i aby Vyškov ztratil nějaké body,“ říká obránce Dukly Roman Holiš.

Pražský klub z Dejvic nakonec ani jedno z dvou zmíněných utkání nevyhrál. S Opavou v poháru prohrál 0:3 a na svém hřišti po obdržené červené kartě remizoval se Zbrojovkou Brno 3:3. 

Po vlažném vstupu do jara ale Dukla zvládla stabilně bodovat, posledních jedenáct kol byla na 1. místě, a nakonec i druhou nejvyšší ligu vyhrála. Zajistila si tak přímý postup mezi šestnáct nejlepších fotbalových týmů Česka.

Sezóna končí, práce začíná?

Ačkoliv bezprostředně po sezóně bývá ve sportovních klubech klidné období, v dejvických kancelářích Dukly bylo rušno.

„Změn bylo třeba udělat mnoho. První a druhá liga se nároky ze strany Ligové fotbalové asociace velmi liší. V minulosti už se na Julisce první liga hrála, měli jsme z čeho vycházet,“ přibližuje hektické posezónní období výkonný ředitel Mejzr.

Kromě drobnějších úprav řešil klub modernizaci kabin pro hráče Dukly i pro hosty. Plánovalo se také umístění dalších stánků s občerstvením, aby se zkrátily poločasové fronty na pivo, a také bramboráky, kterými je Dukla mezi fanoušky oblíbená.

Dlouhý seznam potřebných úprav obsahoval i vybudování pozic pro kamery oficiálního držitele televizních práv O2TV, vylepšení reproduktorů a velkého LED panelu na stadionu, výměna VIP sedaček nebo nový autobus.

(Ilustrační fotografie dokumentující stav VIP sedaček. Vlevo před výměnou, vpravo po výměně. Zdroj fotografie vlevo: FK Dukla Praha, Autor fotografie vpravo: Michael Schuster)

Součástí uskutečněných změn před sezónou v nejvyšší soutěži bylo i přidání vratných zálohovaných kelímků. Kelímky jsou ekologické, na více použití. Jsou vyrobeny z tvrzeného plastu a jsou polepené současnými fotbalisty týmu, ale také legendami klubu. Fanoušci mohou kelímek za zálohu vrátit, někteří si ho odnáší domů a někteří se vzdají práva na vrácení zálohy vhozením do označeného kontajneru, ze kterého půjde záloha za každý vhozený kelímek na podporu mládeže Dukly Praha.

Vyplatil se postup?

Investic po postupové sezóně bylo dost, nešlo o levné položky, a to nesmíme zapomenout na posílení hráčského kádru. Vyplatilo se tak Dukle vůbec postoupit? Místo vyhraných zápasů v druhé nejvyšší soutěži odchází fotbalisté rudo-žlutého pražského klubu často bez třech bodů za vítězství.

„Rozdíl mezi kluby z první z druhé ligy je obrovský, ačkoliv obě soutěže jsou plně profesionální,“ vysvětluje výkonný ředitel. „Například rozdělení celkového objemu financí z audiovizuálních a marketingových práv od LFA. Kluby v první lize měly několikanásobně vyšší příjmy než kluby ve druhé lize. Druholigové kluby, kam jsme se loni také řadili, tak z celkové sumy získaly necelých 17 % a zbylých 83 % šlo do klubů první ligy. Letos je to s podpisem nových práv jinak, rozdíl je ještě větší a mezi dvěma nejvyššími soutěžemi se rozevírají pomyslné nůžky,“ líčí Mejzr.

Kromě rozdílů v získaných financích mají prvoligové kluby výhodnější podmínky také při zapůjčení vozidel nebo oficiálních míčích, kterých mají oproti týmům z národní ligy více. 

Důležitou roli hraje také návštěvnost.

Zatímco po podzimní části v druhé lize přišlo na Julisku 6732 diváků, letos je to po podzimu přes 31 tisíc. První liga má odehráno po podzimní části 19 kol, druhá liga jen 15. Ale i tak je patrné, že rozdíl nespočívá v počtu kol. 

Utkání první ligy jsou samozřejmě více atraktivní. A nemluvíme jen o fanoušcích Dukly, jak vyplývá z ticketingových analýz klubu. Roli ve zvýšení návštěvnosti na Julisce hrají i fanoušci hostujících týmů. Zejména pak fanoušci Slavie, Sparty, Bohemians, Ostravy nebo Plzně, kteří jezdí i na venkovní zápasy ve velkém počtu.

Ačkoliv by mnozí očekávali, že Dukla bude, co se týče návštěvnosti, na úplném spodku tabulky, v žebříčku jí navzdory předpokladům najdete na 13. místě. Na 12. Liberec přitom ztrácí jen 1000 fanoušků. Naopak Jablonec, Karviná, Pardubice nebo Mladá Boleslav mají nižší počty než pražský tým a to jde s výjimkou Karviné o etablované týmy nejvyšší soutěže.

Násobně větší pozornost zaznamenal také PR manažer a mluvčí Dukly Martin Bartošek. „V první lize máme více mediálních výstupů, také jsme zaznamenali nárůst novinářů na utkáních. V porovnání s druhou nejvyšší ligou na naše utkání chodí nyní běžně čtyřnásobek novinářů oproti loňské sezóně.“

Bude Dukla schopná udržet se v nejvyšší soutěži, nebo ji opět čeká sestup a další boj o návrat mezi elitu? Otázka, zda Dukla potvrdí svou pozici mezi elitou a splní svůj sezónní cíl, zůstává otevřená. Rozhodně ale platí, že boj o fotbalovou budoucnost klubu na Julisce zdaleka neskončil.

Autor: Michael Schuster